[NLNOG] NL abuse-overzicht 2018

Jurrian van Iersel jurrian at vaniersel.net
Thu Dec 27 12:22:41 CET 2018

Rejo Zenger schreef op 2018-12-27 10:36:
> Hey Jurrian,

> Het is ook precies wat Alex eerder zei, dat is wat ik bedoelde. Ik
> denk dat het lastig om misschien zelfs wel onverstandig is om
> conclusies te trekken als je niet meer contextuele gegevens meeneemt.

Ik wil er geen welles-niets discussie van maken; ik heb vooraf gemeld
dat het een relatief klein dataset was, dus de statistici zullen daar
genoeg op aan te merken hebben. Je kunt je echter afvragen in hoeverre
het in context plaatsen van de gegevens het geheel niet nog
onbetrouwbaarder maakt. Je kunt het aantal IP-adressen per ASN wel
achterhalen, maar dan weet het nog niet of deze ook echt in gebruik zijn
en waarvoor. Er zijn genoeg ISP's die een mix van access en hosting
aanbieden. Naast ISP's met een hoop ongebruikte IP-space zijn er ook die
gebruik maken van Carrier-Grade NAT, wat goede context nog lastiger
maakt. En hoe deel je bv. een bedrijf in dat zijn IT-infra gewoon op
kantoor host op een lijn met een flinke IP-range? Zie je dit dan als
hosting, terwijl de IP-range onder het ASN van een access-provider valt?
En moet je eigenlijk niet het aantal machines achter een IP-adres
meenemen voor een goede context? En in welke groep plaatsen we bv.
IoT-devices als camera's, slimme thermostaten, enz.?

Ga je de absolute aantallen dus in context plaatsen m.b.v. aantallen
IP-adressen, waarbij de manier van tellen van de IP-adressen al
discutabel is, dan worden de relatieve cijfers dus nog onbetrouwbaarder.

Ik maak daarom liever gebruik van de absolute aantallen, die naar mijn
mening zuiverder en betrouwbaarder zijn. Een ieder mag deze aantallen
dan zelf relativeren binnen de context die volgens hem/haar juist is.

In zowel de hosting- als de access-sector heb je grote en kleine
spelers; ik denk dat het aantal gebruikers per sector uiteindelijk wel
redelijk gelijk zal zijn. Als de top-10 dan volledig door
hosting-partijen gevormd wordt, en de absolute aantallen tussen de
hosting- en access-ISP's zich zo sterk verhouden denk ik dat mijn
voorzichtige conclusie wel stand houdt.

> [...]
> sterk samen met de partij die je aanspreekt. Als je als provider je
> klanten de ruimte geeft om iets naar eigen inzicht te hosten
> (colocatie, shared hosting, etc), dan is het die klant die
> verantwoordelijk is voor een verantwoorde omgang met de
> persoonsgegevens op die server of in dat shared hosting account. [1]
> Het is niet de provider die de infrastructuur biedt. Met andere
> woorden: hoewel die provider wel een rol heeft in de bescherming van
> persoonsgegevens, volgt dat niet of niet direct uit de AVG.
>

> [1] Hier ontbreekt wat nuance, ik ben me daarvan bewust.

Zoals gezegd ben ik geen AVG-expert en al helemaal geen jurist, maar
volgens mij kun je als ISP vaak wel bij de gegevens komen (zeker fysiek,
je zou gewoon een disk uit een server kunnen trekken). Een
verwerkersovereenkomst lijkt mij dus van toepassing. Ben je dan als ISP
niet mede-verantwoordelijk voor de bescherming van de gegevens? Bij een
VPS of colocatie kun je misschien het probleem (de besmetting die een
potentieel lek vormt) niet makkelijk verhelpen, maar de machine
afsluiten (firewall, nullrouting, etc.) tot de beheerder aangeeft dat
het allemaal veilig is kan natuurlijk wel.

Nogmaals, ik ben geen expert op het gebied van de AVG en geen jurist,
maar ik denk dat je als ISP de verantwoordelijkheid niet 100% op de
klant kunt afschuiven omdat je het admin-account niet hebt.

Misschien hebben we hier een mooie suggestie voor een zomer-event van
NLNOG te pakken? Een mooie panel-discussie tussen technici aan de ene
kant en juristen (bv. iemand van ICT-recht) en handhavers (bv.
Autoriteit Persoonsgegevens) aan de andere kant? Om samen tot een aantal
concrete oplossingen te komen voor vraagstukken als deze?