[NLNOG] NL abuse-overzicht 2018

Rejo Zenger rejo at zenger.nl
Thu Dec 27 10:36:36 CET 2018

Hey Jurrian,

>Ik ben met je eens dat je het het aantal ip-adressen per type provider mee
>moet nemen om een goed beeld te krijgen. Echter zijn de verhoudingen die ik
>zie dusdanig groot (factor 500 tot 1000) dat ik die conclusie wel durf te
>trekken.

Het is ook precies wat Alex eerder zei, dat is wat ik bedoelde. Ik denk dat het lastig om misschien zelfs wel onverstandig is om conclusies te trekken als je niet meer contextuele gegevens meeneemt.

[...]
>Nu ben ik geen expert op het gebied van de AVG, maar volgens mij wordt er in
>deze wet (vrij vertaald) ook gezegd dat je er zo veel mogelijk aan doet om
>persoonsgegevens te beschermen. De boel 24 tot 48 uur open laten staan lijkt
>mij niet "zoveel mogelijk aan doen". Ik zou deze periode flink verkorten of

De reden dat ik dit vraag: of de AVG relevant is in dit context hangt sterk samen met de partij die je aanspreekt. Als je als provider je klanten de ruimte geeft om iets naar eigen inzicht te hosten (colocatie, shared hosting, etc), dan is het die klant die verantwoordelijk is voor een verantwoorde omgang met de persoonsgegevens op die server of in dat shared hosting account. [1] Het is niet de provider die de infrastructuur biedt. Met andere woorden: hoewel die provider wel een rol heeft in de bescherming van persoonsgegevens, volgt dat niet of niet direct uit de AVG.

[1] Hier ontbreekt wat nuance, ik ben me daarvan bewust.

--
Rejo Zenger
E rejo at zenger.nl | P +31(0)639642738 | W https://rejo.zenger.nl
T @rejozenger | J rejo at zenger.nl

OpenPGP   1FBF 7B37 6537 68B1 2532  A4CB 0994 0946 21DB EFD4
XMPP OTR  271A 9186 AFBC 8124 18CF  4BE2 E000 E708 F811 5ACF