[NLNOG] (Weer) een nieuwe IX in Nederland

Sabri Berisha sabri at cluecentral.net
Tue Apr 24 18:29:35 CEST 2018

Hi,

Iedereen kan een Linksys hub kopen en een IX starten. Kijk voor de gein es op ix-denver.org, da's van een collega van me. Uiteindelijk valt of staat het success van een IX met de members.

In dit geval is de techzine link een beetje misleidend. Equinix lanceert hun IX namelijk in meerdere landen tegelijk: https://www.prnewswire.com/news-releases/equinix-expands-internet-exchange-to-nine-new-markets-300565708.html

Dit kan erg interessant zijn voor kleinere partijen in die markten, die daarmee hun "global presence" kunnen vergroten. Is dat concurrentie voor NL-IX en AMS-IX? Denk het niet. Het zal eerder complementair zijn.

Fragmentatie is in deze markt juist goed. Hoe meer spelers, hoe beter de voorwaarden. En met meer peering punten heb je (in theorie) ook betere resiliency.

Is er iemand geinteresseerd in de sabr-ix in Fremont? :)

Thanks,

Sabri