[NLNOG] (Weer) een nieuwe IX in Nederland

Cybertinus nlnog at cybertinus.nl
Tue Apr 24 13:17:31 CEST 2018

On 2018-04-24 13:08, niels=nlnog at bakker.net wrote:
> * job at instituut.net (Job Snijders) [Tue 24 Apr 2018, 12:41 CEST]:

> Wat is het punt van een Internet exchange waar je alleen kan peeren
> met andere partijen in hetzelfde datacenter?  Dat kan je dan ook
> direct doen.  AMS-IX biedt operators juist vrijheid van
> datacenterkeuze.
>

> 	-- Niels.

Hallo Niels,

Het voordeel is dat dit goedkoper is, ook al is het maar binnen het
datacentrum. Je betaald maar 1x de kosten voor het laten leggen van een
kabel tussen jouw rack en dat waar de IX zich in bevind, ipv dat je per
directe connectie moet betalen. Ook kost dit je maar 1 poort op jouw
apparatuur, ipv een poort per directe connectie. Zeker als je directe
peering sessies op wil zetten waar niet heel veel bandbreedte over gaat,
dan kan dit een valide optie zijn. Als je 100 mbit per peer hebt, dan
kan je dus 10 peers op 1 gbit connectie zetten, ipv dat het je 10 kabels
en 10 poorten kost.
Het is geen handige optie om op deze manier een connectie te leggen naar
je hogere bandbreedte peers of transits, want dan trek je in 1x de poort
vol met 1 BGP sessie, dus dan kan je het beter direct doen.
Ik zie hier zeker wel meerwaarde in.

En als ik het goed gelezen heb, is deze IX niet beperkt tot alleen
Amsterdam of Nederland, maar kan je sessies opzetten naar alle DC's van
Equinix waar ze deze IX hebben. Dan kan je dus heel simpel een connectie
krijgen naar de andere kant van de wereld. Dat is heel lastig om dat met
een direct fibertje te doen :).

Met vriendelijke groet,
Cybertinus