[NLNOG] Vragen graceful shutdown

Igor Ybema igor at ergens.org
Sat Sep 9 13:25:22 CEST 2017

Omdat als je de prefix uit de announcement haalt het (bijna) hetzelfde is
als de shutdown.
Immers de uplink router verliest de route en heeft (misschien) nog niet een
alternatieve route met als effect dat er op die router een blackholing is
voor het verkeer naar die prefix.
Door het announcen met een zeer lage preference zal het verkeer altijd
blijven lopen. Immers, als er geen alternatieve route is zal de low
preference alsnog voorkeur hebben.

Tijdens het praatje werd door Job al even aangegeven dat je indd naar de
traffic kan kijken voordat je shut. Doorgaans is 5 minuten wel genoeg maar
er zijn indd uitzonderingen.

mvg, Igor