[NLNOG] Large BGP Communities in IETF

Job Snijders job at instituut.net
Tue Sep 6 12:58:31 UTC 2016

Beste NLNOGers,

BGP Communities zoals gedefinieerd in RFC 1997 zijn de meest gangbare
manier om meta-informatie uit te wisselen tussen ASNs zoals "prepend
hier", "krik de local pref omhoog", etc. BGP Communities zoals
beschreven in RFC1997 zijn 32 bits lang. De conventie is dat de eerste
16 bits het AS nummer zijn waarin de laatste 16 bits relevantie hebben.

Met de introductie van 4-byte ASNs, heeft de IETF helaas de plank niet
helemaal raak geslagen: je kan geen 32 bit waarde kwijt in een veld van
16 bits lang.

Het gebrek aan wijdverspreid ondersteunde BGP Communities voor 4-byte
ASNs leid tot allerlei gekloot: operators met een 4-byte ASN gebruiken
bijvoorbeeld een private 16 bit ASN en verliezen daarmee globale
uniekheid van hun communities, of ze gaan terug naar RIPE NCC en zeggen
"doe toch maar een ouderwetse 16 bit-er" en hebben vervolgens
te maken met het AS omnummer werk.

De IETF IDR working group beheert de BGP specificatie, en dit is waar
een groep operators het voor elkaar probeert te boxen om een simpele,
grotere BGP community te standardiseren om het operationele beheer van
netwerken met een 4-byte ASN makkelijker te maken.

Het voorstel dat nu op tafel ligt heet "Large BGP Communities" - in
essentie is het een community van 12 bytes, waarbij de eerste 4 bytes
het ASN zijn, en de laatste 8 bytes vrij in te vullen zijn door de
operator. Zo kun je ongeacht of je een 2 of 4-byte ASN hebt, 8 bytes
besteden aan netwerk acties, en 8 bytes laat zelfs genoeg ruimte om een
target 4-byte ASN en een 'actie' identifier.

Mijn verzoek aan de IDR kun je hier lezen: https://mailarchive.ietf.org/arch/msg/idr/vEa3744YRl5Sj8bUB_I54Uay-fE

En ik heb jullie hulp nodig... want als operators zich niet laten horen,
zal er niets veranderen, en blijft het probleem voort etteren. De IETF
is bijzonder goed in bikeshedden en academische ideeen produceren, maar
het is nu tijd om de handen in een te slaan en een oplossing te eisen.

Hoe kunnen jullie helpen?
    kan dat als volgt doen:

    stap 2, email the IDR iets in de geest van: