[NLNOG] wetsvoorstel herziening regelgeving nederlandse geheime diensten

Erik Bais erik at bais.name
Sat May 7 11:17:29 UTC 2016

Hi Rejo,

Wat mij (naast die access locaties) verbaasde na het lezen van dat 400+ pagina's tellende document, is het gemak waarmee er over de technische en juridische eigendoms verschillen tussen draadloos en bekabelde infrastructuur heenstapt.

Wat namelijk een cruciaal verschil is dat bekabelde infrastructuur geen publiek domein is, maar als ISP, mijn eigendom .. Dat is wezenlijk anders dan draadloos, waarbij iemand bewust de keuze maakt om informatie door publiek domein (de lucht) heen te blazen ...  Klanten die bij ons internet afnemen, betalen voor internet via een private bekabelde infrastructuur.
Het ongericht zoeken naar mogelijke triggers op bekabelde infrastructuur, staat wat mij betreft gelijk aan het plaatsen van een 360 graden camera in iedere huiskamer/slaapkamer.  De inbreuk in de persoonlijke levenssfeer is gigantisch. Van Traa zou zich omdraaien in zijn graf ...

Daarbij komt ook nog de verplichting om, bij verdenking van kennis van, je medewerking moet geven bij decryptie van informatie als je de keys of wachtwoorden zou hebben ..  Dus als provider zou je wel managed beveiligde verbindingen kunnen aanbieden, maar als de sleutels/wachtwoorden niet bij de eindklant liggen, moet je ze alsnog gaan overdragen ...

En dan ook nog de zgn. hack-bevoegdheid.. Dat men bijvoorbeeld via een derde (een proxy) mag inbreken, als de verdenking is, dat men dan via die computer/persoon makkelijker bij de daadwerkelijke target kan inbreken .. Waarbij ook malware enzo geplaatst mag worden.

Hoe men zometeen die access locaties gaan inregelen, ik heb wel ideeën hoe ik het zou doen ...  Voordat we over dat verhaal gaan praten, lijkt het me handiger om eerst de bovenstaande punten  te beperken ...

En het ergste is nog, deze spionage praktijken en inbreuk op onze democratische vrijheden, worden ons aangedaan door de mensen die wij allen democratisch gekozen hebben als landsvertegenwoordigers ...

Wij, de burgers, zouden serieus betere keuzes moeten maken ...

Mvg,
Erik Bais
A2B Internet