[NLNOG] wetsvoorstel herziening regelgeving nederlandse geheime diensten

Rejo Zenger rejo at zenger.nl
Fri May 6 14:07:05 UTC 2016

Hi,

Vast en zeker niet voorbarig: ik ga er vanuit dat jullie op grote lijnen
bekend zijn met het voornemen van het Nederlandse kabinet om de kaders
voor onze geheime diensten te herzien. Dat is niet alleen slecht: zo
wordt ook het toezicht op de geheime diensten versterkt. Maar als het
wetsvoorstel ongewijzigd aangenomen wordt, dan worden ook de
bevoegdheden van de AIVD en de MIVD zeer verruimd.

Graag wil ik jullie een paar onderdelen van het voorstel aan jullie
voorleggen, omdat ik benieuwd ben naar de vraag hoe een en ander
technisch ingericht zou kunnen worden. Nu het nog slechts een voorstel
is, zijn de meeste van jullie nog vrij om hierover te praten. :)

In de eerste plaats ben ik benieuwd naar de vraag hoe jullie denken dat
de ambtenaren van het ministerie van Binnenlandse Zaken de "ongerichte
interceptie van kabelgebonden communicatie" willen implementeren (zij
noemen dat hier "onderzoeksopdrachtgerichte interceptie". Uit de
toelichting van het wetsvoorstel:

  Wat doen we wel? Onderzoeksopdracht gerichte interceptie zal te allen
  tijde een zeer klein percentage betreffen van het totaal aan nationaal
  en internationaal dataverkeer. De regering zal in 2017 één zogenaamde
  ‘access-locatie’ gereedmaken voor onderzoeksopdracht gerichte
  interceptie. Het dreigingsbeeld is daarbij bepalend: bezien wordt op
  welk punt van de Nederlandse infrastructuur zal moeten worden
  aangehaakt om de noodzakelijke data te kunnen onderscheppen. [...] In
  de periode daarna wil de regering per jaar, tot 2020, uitbreiden met
  één ‘access locatie’. [...]

Het gaat dus om het ongericht aftappen: niet de verbindingen van een
iemand die verdacht wordt van terrorisme, maar verkeer in bulk waarna
dat in doorzocht wordt op verbanden en zoekwoorden om nieuwe verdachten
te identificeren.

Wat misschien ook helpt is de informatie die via de NOS naar buiten is
gekomen van wat men graag wil kunnen onderscheppen: "het onderscheppen
van al het verkeer tussen een [fictieve stad met 400k inwoners] met een
chatdienst" of "alle verkeer tussen een bepaalde stad en een heel land".

Mijn vraag is nu: wat denk je dat ambtenaren met zo'n access-locatie
voor ogen hebben? Is dat het netwerk van een grote telco in Nederland?
Of gaat het om het landing station van een zeekabel aan onze kust? Of
gaat het om al het verkeer via een specifiek datacenter? Wat is het
meest voor de hand liggende?

Voor wie iets vertrouwelijker iets met me wil delen: hieronder staan de
fingerprints van enkele sleutels.

--
Rejo Zenger
E rejo at zenger.nl | P +31(0)639642738 | W https://rejo.zenger.nl
T @rejozenger | J rejo at zenger.nl

OpenPGP   1FBF 7B37 6537 68B1 2532  A4CB 0994 0946 21DB EFD4
XMPP OTR  271A 9186 AFBC 8124 18CF  4BE2 E000 E708 F811 5ACF
Signal    05 EB 38 5C 01 0B 55 6A 19 69 E1 EF C2 99 89 EC 9C
          E4 88 3C 6F E3 7D 58 61 9B 32 E8 DB 9F ED 1B 2A