[Nlnog] NLNOG RING Project

Job W. J. Snijders job at instituut.net
Tue Jan 18 22:43:15 UTC 2011

Beste mannen en vrouwen,

Mij viel op dat veel Nederlandse network operators op vriendschappelijke basis met elkaar toegang tot servers uitwisselen om traceroutes en pings te kunnen uitvoeren vanaf 'buiten je netwerk'.

Afgelopen december heb ik met een aantal mensen uit de community een concept opgezet genaamd "NLNOG RING". Het idee van deze ring is om op een georganiseerde manier shell access met elkaar uit te wisselen om netwerk problemen sneller te kunnen lokaliseren en op te lossen. De deal is simpel: "stel een machine beschikbaar aan de ring, en krijg toegang tot alle servers op de ring".

Dit voorbeeld laat zien hoe ik de ring gebruik om een traceroute te doen vanaf tien verschillende autonomous systems: http://paste.pocoo.org/show/322928/

Meer informatie is te vinden op de website van het NLNOG RING Project: http://ring.nlnog.net/

Organisaties die ge?nteresseerd zijn kunnen met mij contact opnemen om te participeren.

Met vriendelijke groeten,

Job Snijders

--
Snijders IT