[Nlnog] (hosted) Webinar ?

Boudewijn Visser bvisser-nlnog at xs4all.nl
Wed Feb 10 14:47:57 UTC 2010

Stealth marketing, een heel jonge markt of misschien dat mijn google
skills wat minder zijn dan ik denk , maar ik heb moeite om het volgende te
vinden :

Hetzij software, hetzij een hosted dienst om een incidenteel Webinar te
houden.
Dat wil zeggen een of hooguit twee videostreams (alleen kijken), een audio
conferencing setup met host die deelnemers kan muten tijdens de
presentatie, sharen van presentatie slides, evt chat of andere
interactieve tekst-based vragen.
Primair dus een "one-to-many presentatie met gelegenheid tot stellen van
vragen", geen ronde-tafel discussie model.

De locatie heeft ca 10 Mbit (symmetrisch) internet aansluiting, het
geschatte aantal kijkers is tussen de twintig en vijftig, alles in
nederland.
Niet heel veel (ik denk aan 500-700 kbit stream per gebruiker), maar
teveel om de hele setup op locatie hebben.

Als gebruiker ken ik dan (Cisco) WebEx, maar het is me daarbij niet
duidelijk of dat als service ook in NL beschikbaar is, en ik kan ook niet
vinden of de video/audio replicatie een stukje buiten de bron kan staan.

Zijn er hier mensen die voor deze vraag oplossinge/diensten
kennen/leveren/suggesties hebben ?
Een stukje doe het zelf (een colocated server is wel te voorzien) is ook
een mogelijkheid, alleen het gebruik zal erg incidenteel zijn, dus heel
forse setup kosten zijn dan niet handig.

Het alternatief is natuurlijk "gewoon een wat grotere zaal huren", en dat
kan uiteindelijk ook, maar het zou leuk zijn als een "nieuwe & hippe & e-*
& groene" oplossing ook op tafel gelegd kan worden.

Boudewijn