[Nlnog] help help CEE 32A -> 2 * 16A conversie nodig

Boudewijn Visser bvisser-nlnog at xs4all.nl
Wed Feb 18 17:48:29 UTC 2009

> Ik mag hopen dat je met dit soort oplossingen niet bij ons in het
> datacentrum iets wil gaan plaatsen *schrikt*.
>
> Dit wil je toch niet serieus in productie gaan gebruiken? 2x 16A is iets
> heel anders als 1x32A (wat in feite 3 fase 220V is, met het verschil dat
> er fasedraaing enz bij komt kijken).

Ik heb alleen maar Bert's email om op af te gaan, en daar lees ik toch echt
32A, 1 fase, 3 polen,gewoon 220 V. Gewoon fase,nul en aarde draad in de
stekker dus. Alleen wat dikker koper.
220V met meer dan 16A per fase bestaat ook, alleen de draden moeten wat
dikker zijn. (Is,of was zelfs de norm in UK woonhuizen,met dikke
ringleiding en als consequentie een zekering in elk stopcontact en
stekker).

Natuurlijk is "standaard" dat >16A krachtstroom komt als 3 fasen van
16A,maar 35A per fase kan ook. Of meer. Waarschijnlijk zit je
huis-groepenkast op 1 op 35A afgezekerde fase, en komen daarachter (gewoon
parallel dus) je 16A groepen.
Dat, in een doosje met twee 16A stekkers, is wat ik lees als Bert's vraag.

> Tevens wil je echt niet zomaar 2x16A aan elkaar knopen...dan ga je echt
> vreemde dingen krijgen (zie ook weer fasedraaing ed waardoor je 400V
> tussen de fases krijgt).

Als je 2 verschillende fasen op je 16A groepen hebt en je knoopt ze aan
elkaar krijg je rare dingen inderdaad.
Maar ik lees dat Bert twee (zelfde-fase, impliciet) 16A stekkers wil halen
uit een aanwezige 1-fase 32A leiding.
Hij *heeft* 32A 1 fase , en *wil* 2x16A. Staat gewoon zo in het subject.

En dat is wat me simpel lijkt.

Andersom gebeurt soms ook, elektrische fornuizen met een "kookgroep", twee
zelfde-fase 16A groepen die aan elkaar zitten.
Dan moet je wel goed weten *dat* het zelfde fase groepen zijn inderdaad.

> Ik zou onderstaande zeker NIET serieus gaan proberen.

Mijn meest serieuze advies was een elektrotechnisch installateur te bellen.

Eerder dan mensen die gewoonlijk bij >1.6 volt aan overclocking denken ;-)

En aangenomen dat de situatie en eisen van het rack zijn zoals Bert ze
omschrijft, zie ik dus niet waarom het (afgezien van levertijden) lastig
zou moeten zijn.

Boudewijn

>>> 16A CEE stekkers zijn individueel al gezekerd op 16A. En ik ga
>>> vreselijk

>>> http://netherlabs.nl              Open and Closed source services