[Nlnog] Virbl, de NLWhitelist en telefoontjes

Sabri Berisha sabri at cluecentral.net
Thu Sep 11 08:33:41 UTC 2008

On Wed, Sep 10, 2008 at 05:02:24PM +0200, Jeroen Wunnink wrote:

Hi,

> Wat is het verschil dan tussen een smarthost die gewhitelist staat
> maar niet scant en een lijst met shared mailserver IP's die
> gewhitelist worden ? Dit voelt meer als het doordrukken van een BIT
> policy/visie aan andere providers 'omdat wij vinden dat het zo hoort'

Ik heb de hele discussie met interesse gevolgd en hier even een paar
woorden van de geestelijke vader van de nlwhitelist.

De nlwhitelist is in augustus 2003 opgezet omdat BIT last had van false
positives bij de bekende blacklists (spamcop enz). Zie onder mijn .sig
het originele mailtje uit m'n archieven. De whitelist was (is?) dan ook
in eerste instantie bedoeld voor BIT intern om false positives te
voorkomen. Omdat BIT de slechtste niet is, is de lijst ook beschikbaar
gemaakt voor concullega's.

Toen Alex met z'n briljante plan kwam om virusmails te blacklisten was
er des te meer reden om de lijst te vullen met de serieuzere ISPs. Maar
nog steeds was (is?) de lijst voornamelijk bedoeld als interne
referentie.

Ik vraag me af of dat nog steeds zo is.

Overigens stel ik voor dat we het verlate eerste lustrum ASAP vieren!

Groeten,

--
Sabri

My gf has to be the worst cook. In my house, we pray after we eat.
  - Rodney Dangerfield