[Nlnog] Virbl, de NLWhitelist en telefoontjes

Jeroen jeroen at easyhosting.nl
Wed Sep 10 16:35:23 UTC 2008

Scheelt dat we 't vak al 8 jaar doen, maar goed, om even niet te gaan
gifpuiten even een constructieve suggestie:

Nu krijgen we van klanten te horen dat er een server is geblacklist en is
het kwaad dus al uren dan al niet meer als een dag geleden geschied. Er word
door jullie zo gehamerd op een 'goede abuse policy', waarom worden er dan
geen mails gestuurd naar de abuse e-mail die bij RIPE staat van de
betreffende range of AS ?

Waarom geen methode als spamcop hanteert, stuur een mail met de betreffende
nodige headers, kunnen wij de klant welke de bron van de virusuitbraak is
aanspreken dat 'ie geinfecteerd is of actie ondernemen om de abuser uit te
schakelen.

De abuse desk reageert vervolgens via een link in de gegenereerde E-mail van
virbl welke actie is ondernomen, de listing word niet toegepast of per
direct verwijderd, wij blij, klant blij, rest van internet blij ?

Zo benadeel je actieve abuse niet, bij herhaling komt de listing gewoon
terug, dus dan lijkt me dit de gulden middenweg ?

Nu is 't voor ons ook een raadsel door wie de listing komt.

mvg.
Jeroen