[Nlnog] Virbl, de NLWhitelist en telefoontjes

Alex Bik alex at bit.nl
Wed Sep 10 15:15:56 UTC 2008

On Wed, 10 Sep 2008, Jeroen Wunnink wrote:

> Wat is het verschil dan tussen een smarthost die gewhitelist staat maar niet
> scant en een lijst met shared mailserver IP's die gewhitelist worden ? Dit
> voelt meer als het doordrukken van een BIT policy/visie aan andere providers
> 'omdat wij vinden dat het zo hoort'

Denk je echt dat wij in de positie zijn onze mening door te drukken? BIT
is een hele kleine partij, we hebben alleen een redelijk aktief
anti-abuse beleid. We geven onze mening. Onze mening over dit onderwerp
is al jaren hetzelfde en gezien het grote aantal providers wat VIRBL als
blacklist gebruikt, wordt onze mening blijkbaar gedeeld.

Wat het verschil is? In ieder geval een whitelist die het halve internet
bevat, en daarom door niemand meer gebruikt zal worden, het voor handen
hebben van abuse contact adressen, en de (wellicht onterechte)
veronderstelling dat de relay servers van een ISP die aan de
NL-Whitelist criteria voldoet waarschijnlijk door capabele mensen
beheerd zal worden. Wat denk je dat er gebeurt als het halve internet op
de NL-Whitelist zou staan? Zou die lijst dan nog erg nuttig zijn, denk
je? Probeer het eens wat groter te bekijken dan je eigen eilandje. Heel
vervelend hoor, dat mail van jou en/of je klanten niet aankomt terwijl
het heel valide is. Maar wat denk je hoeveel last de rest van het
internet heeft van de virussen die je geforward hebt? En dan heb ik het
niet alleen over de mensen die besmet zijn, maar ook de mensen die
daarvandaan weer besmet zijn, de mensen die van het net geDOSt worden,
de mensen wiens creditcardgegevens gestolen worden, de mensen die per
dag 1000 spammetjes ontvangen die door botnets verstuurd zijn, ...

Zie overigens ook Mark's opmerkingen over het in de maak zijn van een
systeem om valide mailservers automagisch te herkennen.

--
Met vriendelijke groet,
Alex Bik,