[Nlnog] Mogelijke aanstaande delisting Online van de NLWhitelist

Maarten te Paske maarten at tepaske.net
Tue Oct 28 18:53:17 UTC 2008

On Tue, Oct 28, 2008 at 07:26:27PM +0100, Mark Schouten wrote:

> smtp-7.orange.nl huist, hoe onlogisch ook, in Belgie. De beheerders van
> die machine zijn op de hoogte van hun listing.

Veel van de recente commotie rond de VIRBL [1] heeft te maken met de het
niet opnemen van servers die op de NLwhitelist staan.

Er is blijkbaar contact geweest tussen Online en (de beheerders van) de
NLwhitelist, en ik neem aan dat er goede redenen zijn aangedragen
waardoor ze niet gedelist zijn, maar voor buitenstaanders is dat niet
inzichtelijk. Ik kan mij daarom best voorstellen dat kleine ISP's die
met een aanzienlijk lagere hitcount wel gelist zijn daar verbolgen over
zijn.

> Ik kan me de benieuwdheid voorstellen maar ik vind het niet aan mij om
> hier uitgebreid uit de doeken te doen wat daar aan de hand is. Ook
> gezien het publieke karakter van deze lijst. Mogelijk wil Online zelf
> laten weten hoe en wat, maar nogmaals vind ik dat niet aan mij om op
> straat te zetten.

Ik bedoel meer: zijn het bounces, forwards of slimme virussen die de
smarthost instelling uit Outlook misbruiken? Dat lijkt me geen geheime
informatie, want dat is aan de besmette e-mails te zien.

[1] http://www.webhostingtalk.nl/overige/140690-mailserver-op-blocklist-virbl-bit-nl.html

Maarten