[Nlnog] DNS software

Sten Spans sten at blinkenlights.nl
Thu May 18 07:35:19 UTC 2006

On Wed, 17 May 2006, Niels Bakker wrote:

> Hoi Pim,

> PowerDNS schijnt best hard te gaan.  Enkele collega's van je op deze lijst
> zijn reeds over, naast een mooie lijst grotere ondernemingen uit het
> buitenland.
>
> Ik weet niet of het harder gaat dan djbdns aangezien dat wel erg `lean and
> mean' is, dus misschien heb je meer aan een Alteon of twee...

djbdns is gemaakt op 200 uitstaande queries, ga je hier overheen dan
begint het allemaal wat vervelend te worden. Primair omdat de lijst
uitstaande queries dan vergroot moet worden. Maar ook omdat de polling
inplementatie dan performance problemen gaat geven, waardoor een aantal
"vervelende" clients genoeg is om je nameserver onderuit te halen.

Op het internet zwerven wat patches om deze 2 problemen wat aan te pakken,
maar eigenlijk wil je als isp toch liever een product waar wel een actieve
maintainer achter zit. Uit een sessie google, volgen dan 2 primaire
kandidaten, Nominum Caching Nameserver ( door ontwikkelde bind, payware)
en powerdns ( in het verleden wat lompe issues in de recursor, maar
nu opgenomen door een flink aantal isps ).

Vandaar de vraag van pim of er hier mensen zitten die willen vertellen
over hun ervaringen met de powerdns recursor.

--
Sten Spans

"There is a crack in everything, that's how the light gets in."
Leonard Cohen - Anthem