[Nlnog] Foundry SNMP data van vlan/ve's

Jan Hoogenboom jan at openpeering.nl
Tue Jun 6 13:25:13 UTC 2006

Hoi Jeroen,

> Weet iemand of 't mogelijk is om SNMP traffic counters van foundry
> Bigiron 4000's ve (virtual interfaces) en vlans uit te lezen ?
> Of worden deze simpelweg niet geteld binnen de routers/switches ?
>
> 't lijkt of ik namelijk alleen maar waarden uit de fysieke interfaces
> krijg, uit de virtuele niet..

Nee, die worden niet geteld.

Omdat hij in principe per blade/poort switched zou hij dan ook
gedistribueerd op alle blades/poorten per VLAN (maximaal 4096...) moeten
kunnen tellen (want een VLAN kan op iedere poort zitten) en dat op een
of andere manier in de centrale CPU moeten krijgen en optellen en
beschikbaarstellen via SNMP. Dat kan hij niet.

Als je een BigIron met "JetCore" chipset hebt dan kan hij wel
Sflow/Netflow, en daarmee kun je wel een grafiek van je verkeer in een
bepaald VLAN maken, maar dat is niet zo triviaal als met SNMP.

Als je een BigIron met "IronCore" chipset hebt dan kan hij ook geen
Sflow/Netflow? :-(

Je kan nog iets hacken met traffic filter, en dan op die filter bytes
gaan tellen, maar dat wordt al snel door de central CPU afgehandeld
i.p.v. lokaal op de interface blades, dus dan moet al je verkeer door de
centrale CPU en vliegt je CPU belasting snel naar 100% (en krijg je
packetloss).

Groeten, Jan.

--
Jan Hoogenboom <jan at openpeering.nl>