[Nlnog] spam / geen spam?

Rejo Zenger nlnog at subs.krikkit.nl
Thu Feb 9 22:12:35 UTC 2006

++ 09/12/05 08:57 +0100 - Arjan van der Oest:
>Beter laat dan nooit:

Mooi.

>Allereerst mag een bedrijf z'n eigen voorwaarden natuurlijk stellen,
>zolang deze binnen de wet vallen. Dat de wet iets toestaat is natuurlijk
>geen enkele reden om dat als bedrijf ook te tolereren, dat mag duidelijk
>zijn. En ja klanten zullen altijd proberen om de wet als handvat te
[...]

Dat de wet iets niet verbied (of zelfs expliciet toestaat) is inderdaad
niet een argument om dat als bedrijf te tolereren. Maar behalve dat dat
maar-van-de-wet-mag-het een non-argument is, is het op meerdere
manieren ook een schadelijke houding.

De breed geaccepteerde definitie van spam (ongevraagde bulk e-mail, zie
ook Spamhaus website) is niet voor niets zoals die is. De e-mail die aan
deze criteria voldoet is schadelijk voor het medium e-mail. Er bestaat
niet voor niets consensus over deze definitie en providers doen er dan
ook goed aan klanten verbieden spam te versturen.

Afgezien van dat is er nog een praktische argument: geld. Mijn huidige
werkgever heeft dat inmiddels ook gemerkt. Door langere tijd weinig tijd
aan het anti-abuse beleid te besteden heeft ze steeds vaker problemen
ondervonden van de gevolgen daarvan. Frequenter en ernstiger.

Dan moet je onder meer denken aan de opname van IP space op de nodige
blocklists (/24 in SPEWS, het nodige in SORBS), een slechte naam binnen
de gemeenschap waardoor delisten lastig is, klanten die naar aanleiding
van die DNSBL's gaan klagen (terecht!), maar ook andersom, het verworden
tot een magneet van dubieuze klanten.  Anderhalve maand nadat begonnen
is met de schoonmaak zijn de consequenties nog altijd zeer goed
merkbaar.

Collega ISP die er nu, in de ogen van de gemeenschap, er een laks beleid
op het punt van abuse afhandeling op na houden, zullen daar vroeg of
laat de negatieve consequenties van ondervinden.

--
Rejo Zenger <rejo at zenger.nl> https://rejo.zenger.nl