[Nlnog] NLNOG Nieuwjaarsborrel

Sabri Berisha sabri at cluecentral.net
Sun Jan 9 11:33:11 UTC 2005

On Sat, Jan 08, 2005 at 07:28:50PM +0100, Raymond Garnier wrote:

Hi,

>    Op moment dat een wet tot uitvoering wordt gebracht zal deze nooit
>    meer worden gecorrigeerd. Dit is een reeds bewezen feit. Dat is het
>    zelfde als het afschaffen van de pc prive regeling, die komt onder
>    welke al dan niet zeer goed onderbouwde verklaring ooit nog terug in
>    originele staat.

Je vergelijkt hier appels met peren. Laten we eens een mogelijk scenario
bekijken:

Stap 1: op Europees niveau wordt vastgesteld dat er een bewaarplicht
komt. Men heeft dan 2 opties: de implementatie aan de lidstaten
over laten of deze ook specificeren. Voorlopig ga ik uit van het eerste.

Stap 2: de Europese richtlijn wordt omgezet naar nationale wetgeving
(vermoedelijk in de nieuwe nieuwe Telecomwet). Hierbij wordt (net zoals
bij de aftapregeling) een basale bewaarplicht opgenomen in de wet zonder
deze nader te specificeren.

Stap 3: de bewaarplicht wordt nader gespecificeerd in een AMVB.

Stap 1 en 2 zijn niet makkelijk te winnen. De kans dat er een
bewaarplicht komt is in mijn opinie 90%. En ik moet eerlijk zeggen dat
ik tegen het basale gegeven bewaarplicht geen enkel bezwaar heb, maar
dat terzijde. De implementatie van de bewaarplicht gaat in stap 3
vastgesteld worden en *daar* ligt ons terrein. Wij moeten duidelijk
maken aan ambtenaren de technische en financiele (on)mogelijkheden en
gevolgen zijn van de diverse bewaarscenario's. En dat kan maar op 1
manier: samenwerken. En dit keer samenwerken zonder dat we rollend in de
C'T belanden. Gezien de hoeveelheid kleinere partijen in de markt (waar
ik op dit moment ook deel van uitmaak) lijkt het me een onmogelijke
opgave om de neuzen in 1 richting te krijgen dus zit er maar 1 ding op:
10 procent van de marktpartijen met een klantenbase van 90% van de markt
het namens de branche laten afhandelen. En ik heb er alle vertrouwen in
dat de Judiths (XS4ALL), Roosmarijns (Demon) en Rachids (Planet) van de
consumentenmarkt samen met de Michels en Alexs van de zakelijke markt
heel goed in staat zijn om de belangen van de hele branche te
behartigen.

Ik denk dat www.bewaarplicht.nl een goed voorbeeld is van het afwachten.
Zet je naam er op! :)

--
Sabri Berisha, SAB666-RIPE              - I route, therefore you are
http://www.cluecentral.net              - http://www.virt-ix.net

http://www.bash.org/?78486