[Nlnog] NLNOG Nieuwjaarsborrel

Alex Bik alex at bit.nl
Sat Jan 8 18:44:47 UTC 2005

On Sat, 8 Jan 2005, Sabri Berisha wrote:

> Tot die tijd zijn de wildste "het kost ons 5000 triljard terabyte aan
> DVDroms om het op te slaan" volslagen nutteloos en geschreeuw in de
> ruimte.

Inderdaad. Maar toch heeft KPMG een rapport geschreven over de kosten.
Ze baseren zich op een 'onderzoek' van Stratix, wat niet meer is geweest
dan een inventarisatie van wat ISP's op dit moment loggen. Het rapport
zal binnenkort wel ergens online gezet worden voor wie het lezen wil.

Dit is weer zo'n typisch smerig politiek spelletje: Welke gegevens
moeten worden bewaard wordt vooralsnog afgedaan als 'detail', de handel
wordt er door gedrukt op basis van een rapport wat uitgaat van wat er nu
wordt gelogd. Als het voorstel eenmaal goedgekeurd is worden de
'details' (wat naturlijk helemaal geen details zijn) ingevuld en moeten
we allemaal gegevens gaan vergaren die we nu helemaal niet tot onze
beschikking hebben.

Privacy is natuurlijk wel degelijk een issue, maar op de een of andere
manier heeft de politiek het idee de wereld in geholpen dat het volk
maar moet kiezen tussen privacy en veilighed. Doet me aan Sophie's
Choice denken. Op het moment dat politie en/of justitie falen, probeert
men dat altijd als excuus aan te grijpen om meer bevoegdheden te krijgen
in plaats van de hand in eigen boezem te steken. Met behulp van de
huidige bevoegdheden (die de laatste tijd natuurlijk al fors zijn
uitgebreid) is veel en veel meer resultaat te behalen. Maar ja, als ze
dat toe zouden geven ligt het probleem bij hunzelf en dat kan natuurlijk
niet...

--
Met vriendelijke groet,
Alex Bik,