[Nlnog] NLNOG Nieuwjaarsborrel

Paul Wouters paul at xtdnet.nl
Sat Jan 8 11:07:36 UTC 2005

On Sat, 8 Jan 2005, Alex Bik wrote:

> Het gaat naar wat ik begrepen heb vooral om het in kaart brengen van sociale
> netwerken. Daarnaast kun je natuurlijk ook het nodige te weten komen over
> iemands bezigheden als je weet welke sites hij bezoekt.

Sterker nog, het is een gevaar voor de democratie. Het is vrij lastig om
kort uit te leggen waarom privacy essentieel is voor democracy omdat het
moeilijk is mensen tegen hun instinct reactie van 'veiligheid vs privacy'
te argumenteren. Tot mijn verbazing lukte Joi Ito dit redelijk goed in
zijn praatje op de CCC over "emergent democracy".

http://21c3.ccc.de/weblog/2004/11/18/speakers-at-the-21c3-joichi-ito/
http://joi.ito.com/static/emergentdemocracy.html

Ik kan ieder aanraden deze talk te beluisteren zodra de CCC de audio streams
online heeft gezet.

Joi zit tegenwoordig in ICANN onder het mom 'Wil je dan liever USG / ITU?'
Hij weet dat ICANN goed fout is, maar weet ook dat de toekomst zich nog aan
het vormen is en dat we de onzin van ICANN nog enkele jaren moeten
vast houden.

Ik was onder de indruk van hem (en dat gebeurd niet vaaak :)

Paul
--

"At best it is a theory, at worst a fantasy" -- Michael Crichton