[Nlnog] NLNOG Nieuwjaarsborrel

Alex Bik alex at bit.nl
Sat Jan 8 09:21:00 UTC 2005

On Sat, 8 Jan 2005, Paul Wouters wrote:

> data en metadata wordt hier volledig door elkaar gegooid, dus het maakt
> het er niet duidelijker op wat er nu bedoeld wordt.

Dat is het ook niet. Het enige wat duidelijk is, is dat niet alle data
hoeft te worden bewaard.

> Ik neem even aan dat er dus bedoeld wordt dat de 'netflow' moet worden
> opgeslagen? Welk IP praat wanneer en hoe lang met welk ander IP, en hoeveel
> data gooide het. Zoiets?

Zou zou het opgevat kunnen worden, maar netflow heb je niet zo veel aan
als je duizenden sites op hetzelfde IP host. Waarschijnlijker lijkt het
me dat er logfiles bewaard moeten worden van webservers, mailservers,
RADIUS etc. De grote vraag is of daar dan ook nog dingen aan toegevoegd
moeten worden, zoals gegevens over wie welke site bezoekt (dan zou je
moeten gaan sniffen of iedereen verplicht door een proxy heen duwen).
Verder is het ook niet duidelijk of ISP's die dat soort zaken nu niet
loggen dat in de toekomst wel moeten gaan doen. MAW: is het alleen een
bewaarplicht of ook een vergaarplicht.

> Hoewel de opslag dan een minder groot probleem wordt, blijven alle andere
> probleem aspecten (zoals eerder genoemd en aanwezig in de TIIT) hetzelfde.

Als je het hebt over technische problemen voorzie ik dat het zoeken in
de data er ook een wordt.

--
Met vriendelijke groet,
Alex Bik,