[Nlnog] spam / geen spam?

Arjan van der Oest arjan at vanderoest.net
Fri Dec 9 07:57:09 UTC 2005

Peter (btw, re nlnoggers),

Beter laat dan nooit:

On Fri, 25 Nov 2005, ProServe - Peter Batenburg wrote:

> Ja, nu kan je natuurlijk zeggen dat je klanten die over onze policy zeiken
> niet als klant moet nemen (dat doen we nu ook), maar het valt me gewoon op
> dat deze discussie de laatste tijd veel vaker gevoerd moet worden, en dat dus
> ook collega ISPs de touwtjes behoorlijk laten vieren. Ik heb het idee dat wij
> steeds meer op een eilandje komen, waarbij we de enige zijn die deze regels
> binnen ons netwerk aanhouden.

Allereerst mag een bedrijf z'n eigen voorwaarden natuurlijk stellen,
zolang deze binnen de wet vallen. Dat de wet iets toestaat is natuurlijk
geen enkele reden om dat als bedrijf ook te tolereren, dat mag duidelijk
zijn. En ja klanten zullen altijd proberen om de wet als handvat te
gebruiken en b2b UCE/spam goed te praten.

Interned Services heeft hier al tijden een duidelijk beleid in:
commerciele mailings zijn ALLEEN toegestaan indien het adres via een
confirmed opt-in is verkregen, dit is aan te tonen door middel van logging
of some kind en indien de gegevens direct van de geadresseerde zijn
verkregen. Bestanden welke zijn gekocht of gekregen van derden zijn
absoluut uit den boze.

Ik merk dat de meeste klanten die je hier over op de vingers moet tikken
het uiteindelijk wel begrijpen, een enkeling gaat uit z'n dak en dreigt te
vertrekken en soms doen ze dat ook echt. Een flinke tijd geleden hadden we
hier een van de serieuzere spammers als klant en die bleef erop los liegen
en spammen. Ik werd beticht van persoonlijke kruistochten en hetzes toen
ik stug bleef volhouden na elke overtreding, er werd gedreigd met
advocaten en gerechtelijke procedures en uiteindelijk is hij vertrokken
met stille trom. Het was wel pijnlijk voor hem dat ie net een nieuw
langlopend contract had afgesloten :)

De enkeling die je moet laten lopen kun je imho beter kwijt dan rijk zijn,
imho.

Arjan