[Nlnog] RIPE Whois-db via IPv6 stuk

Alex Bik alex at bit.nl
Mon Sep 27 18:38:08 UTC 2004

Hi,

Ben ik de enige die er een ontzettend punthoofd van krijgt dat RIPE NCC
(lang geleden al) whois.ripe.net wel een AAAA record heeft gegeven, maar
dat het ding vervolgens via IPv6 vaker stuk is dan werkt?

root at saginaw:~# whois -h whois.ripe.net 193.194.136.9
%ERROR:208: connection refused
%
% Sorry, your connection is refused.
% Too many simultaneous connections from your host.

(uiteraard is dat 'too many simultaneous connectons' onzin)

Als je het IPv4 adres specificeert werkt het wel:

	whois -h 193.0.0.135 193.194.136.9

Punt is dat men (nog?) geen fatsoenlijke oplossing heeft gevonden om te
voorkomen dat mensen de hele db leeg leechen, omdat je met IPv6
natuurlijk gerust elke query vanaf een ander IP adres kunt doen.

Ik heb daar best begrip voor, maar laat ze dan voor dit soort
geexperimenteer een aparte hostname gebruiken. IPv6 is voor ons
gewoon productie en ik krijg er een punthoofd van dat uitgerekend RIPE
NCC zo ontzettend amateuristisch (een ander woord heb ik er niet voor)
omspringt met hun (productie!) diensten. Dit soort gekleuter zou je
kunnen verwachten van een of ander zolderkamer ISP-tje, van RIPE NCC
valt me dit zwaar tegen. Te meer daar er meer dan eens over geklaagd is.

Alex Bik,
BIT BV
AB2298-RIPE