[Nlnog] IPv6 {a,b}.gtld-servers.net en reachability

Niels Bakker niels.bakker at ams-ix.net
Sat Sep 25 15:26:17 UTC 2004

On 25 sep 2004, at 12:00, JP Velders wrote:

> Nou merk ik dat vanuit SURFnet het een leuk circusje is over zo'n 20
> hops als je eenmaal voorbij de SURFnet border bent, maar dat het vanaf
> mijn SixXS tunnel (Concepts PoP) helemaal niet lukt om in de buurt van
> de twee IPv6 adressen te komen... Vanaf XS4All tunnelspace wel,
> evenals via de BIT looking-glass...

Ik zie dat de /48's door GBLX (AS3549) geannounced worden aan hun peers
op AMS-IX (althans aan AS1200, en een traceroute6 wijst uit ook aan
XS4ALL).

> Even snel de GRH-tool van SixXS misbruiken leert zelfs dat er flink
> wat ISP's (die deelnemen in het Ghost Route Hunter project
> http://www.sixxs.net/tools/grh/) beide /48's helemaal niet zien:
> http://www.sixxs.net/tools/grh/compare/?a=2001:503:a83e::/48&b=2001:
> 503:231d::/48

Die GRH is een beetje vaag.  Een van de twee /48's die aan AMS-IX zijn
toegewezen ziet AS1103 niet, maar een downstream van AS1103 ziet beide
prefixes wel, met AS1103 in het AS_path!

Ook kent XS4ALL (AS3265) beide routes wel volgens traceroute, maar
volgens GRH niet.

http://www.sixxs.net/tools/grh/compare/?
when=current&year=2004&month=09&day=25&hour=17&a=2001%3A610%3A140%3A%3A%
2F48&b=2001%3A7b8%3A200%3A%3A%2F48&format=html (excuses voor de
linewrap als je mailer geen flowed text aankan)

> Van de .nl based ISP's vielen mij Luna en Concepts op. :(

Beide aanwezig op AMS-IX, misschien moeten ze Global Crossing een
mailtje sturen ;)

> PS: overigens vraag ik me af wat VeriSign met "opportunities for IPv6
>     tunnels" denkt te bedoelen, maar goed, 't is weekend ;D

Ik neem aan dat dit een aanbieding is om IPv6-in-IPv4 tunnels op te
zetten naar netwerken die ondermaatse IPv6-connectivity naar VeriSign
hebben.

Groeten,
--
Niels Bakker                                      Tel: +31 205 141 716
Amsterdam Internet Exchange                    Mobile: +31 651 902 772
http://www.ams-ix.net/                 E-mail: Niels.Bakker at ams-ix.net