[Nlnog] MTU issue met L2TP dialup

JP Velders jpv-nlnog at veldersjes.net
Wed Sep 1 15:19:04 UTC 2004

> Date: Wed, 1 Sep 2004 15:30:46 +0200
> From: Niels Raijer <niels at fusix.nl>
> To: nlnog at nlnog.net
> Subject: [Nlnog] MTU issue met L2TP dialup

> [ ... ]
> Heeft iemand hier ervaring met de combinatie MAX TNT ---L2TP tunnel--->
> Redback en eventuele pitfalls die er kunnen zijn om dat consistent goed te
> laten werken?

Niet zozeer met jouw setup, maar ik heb wel (als instituuts en
pilot-klant) ervaring met de "SURFnet Thuis Inbel" (zow, slok thee
naar binnen gooien) setup. Edutel (de telco) heeft een zut Cisco's,
die L2TP'en naar een SURFnet Cisco (zit nog een router tussen IIRC).

Problemen die ik daar ben tegengekomen waren ook MTU gerelateerd, maar
met name een te hoge MTU aan de endpoints van de L2TP tunnel (jaja, er
bleek *nog* een tunnel *onder* te zitten)... Dan kun je wachten tot je
een ons weegt, maar dan zal er op het pad over de L2TP tunnel nooit
een "please fragment" langskomen :(

Verder zijn er helaas dus ook een aantal sites (banken met name) die
geen "please fragment" zenden... Dan moet je dus op het netwerkpad het
mogelijk maken een MTU van 1500 te gebruiken... Ja, MTU PDisc kapot
maken kunnen onze heren "beheerders" in de financie"le sector wel :(

Groetjes,
JP Velders

PS: verder zijn er ook clients welke het niet leuk vinden om 2 maal de
    LCP te doorlopen en daar dan ook echt niets van snappen... (Edutel
    deed eerst zelf LCP om te kijken of je niet naar een Fontys
    hogeschool doorgeschakeld moest worden ofzo ;D)