[Nlnog] Read-only list en archieven

Jeroen Veen J.Veen at kpn-is.nl
Wed Sep 1 09:12:43 UTC 2004

Hoi,

Ik was gisteren al even op IRC om een vote te gooien en mij te
distantieren van de 'zwijgende massa' maar bij deze nogmaals:

Ik ben persoonlijk voor een open lijst, een open discussieplatform, met
open archieven waar mensen die op zoek zijn naar zinnige informatie
wellicht ook nog iets zinnigs uit kunnen halen. Hoewel ik verwacht dat
er alleen discussies te vinden zullen zijn over 'open vs gesloten',
'correct quoten', 'te lange signatures' en 'waar gaan we bier drinken'.

<NOSTALGIE MODUS> Toen ik nog geen reet van allerlei internetzaken
snapte was ik ook erg blij dat er mailinglists met open archieven waren
waar ik met altavista een en ander in kon vinden </NOSTALGIE MODUS>.
Daarnaast is het een illusie dat je met een gesloten lijst bereikt dat
je informatie veilig is, volgens mij hebben we hier zeer recentelijk
kunnen zien dat prive gestuurde emails ook wel eens op een lijst terecht
komen, daar doe je niks aan en daar moet je op internet mijns inziens
altijd rekening mee houden. Bovendien denkt iedereen nu "Oh, da's een
open lijst, daar gebeurt niet zoveel spannends" terwijl dat voor een
gemiddeld irritant scriptkidlurkerbeest/journalistpersoon anders zoiets
wordt als "Oooh, die lijst is gesloten, daar moeten we op, daar
bespreken ze vast hele spannende dingen", om maar niet te spreken van
OPTA die begint te zaniken dat 'De Nederlandse ISP's' onderling
afspraken maken op een niet publiekelijk toegankelijk platform. Ok, dat
laatste is misschien wat overdreven, maargoed.

Het moge duidelijk zijn, ik ben een groot voorstander van openheid. Ook
al willen we met een gesloten lijst ook 'open' blijven, je geeft de
indruk dat er iets geslotens en elitairs aan de hand is, en daar ben ik
fundamenteel tegen, vooral in internetland. NLNOG is volgens mij
opgericht als discussie en ervaring-deel platform tussen ISP's (e.d.)
daar horen dus dingen op thuis die in meer algemene sfeer liggen. Als je
zo nodig wil babbelen over je laatste fuck-up waarbij de helft van je
klanten niet meer kon werken en je wilt niet dat de massa het te weten
komt, gooi het dan niet op een mailinglist :-)

Als al die, doorgaans toch zeer paranoide, Amerikanen met nanog bewijzen
dat een open list een prima platform is waarom willen wij het dan zo
nodig anders hebben? Of zitten hier heel veel mensen die zichzelf er
niet van kunnen weerhouden sappige informatie uit de diepste geheime
kerkers van hun bedrijf naar buiten te brengen? Richt daar dan een
andere lijst voor op Nlnog-gossip ofzo, en maak die gesloten en zonder
archief.

Groeten,

Jeroen
AS8737