[Nlnog] Read-only list en archieven

Steven Bakker steven.bakker at ams-ix.net
Wed Sep 1 08:31:08 UTC 2004

Arjan:

Het is niet "verschuilen achter", het is "onderscheid maken tussen". Ik
ben de andere hersenhelft van de BOFH Gestalt en zowel Arien als ik
waken ervoor om onze persoonlijke mening te scheiden van de BOFH taken.
Objectiviteit of neutraliteit heet zoiets.

Arjan:

Toe maar. Dat is een ferme uitspraak. Maar waar hebben we het over? De
lijst is bijna twee jaar geleden opgezet (15 November 2002, RTFA) en al
vrij snel werd er gepraat over een charter... die er nog steeds niet is.
Dat is gedraal.

Wat wij hier doen is pogen een beetje democratisch proces op te zetten,
alle voors en tegens tegen elkaar af te wegen en iedereen een kans geven
zijn/haar mening te geven. Tja, in sommige ideologieen wordt dat als
gedraal ervaren.

We hebben het hier over een discussie die een paar dagen geleden gestart
is. Ik noem het zorgvuldigheid, jij noemt het gedraal.
Po-tee-to, po-taa-to.

De mensen die er voor mij iig toe doen zijn in meerderheid voor het
overhevelen van grote bedragen uit jouw liquide middelen naar mijn
bankrekening. Waarom is dat nog niet gebeurd? Doe dat effe snel, ja?! Ik
ben dat gedraal nu wel een beetje zat, eigenlijk.

Arjan:

Of misschien heeft die meerderheid geen zin om door jou afgebekt te
worden als ze het niet met je eens zijn? :-)

Da's een goeie, ja. Weliswaar geen owner, wel beheerder. Dus de volgende
keer dat gebruiker X zegt, "die Arjan is een spammer en een
kippenneuker, gooi hem van de lijst af", dan hoeven wij niet naar
bewijzen te vragen?

Als beheerders is het niet meer dan redelijk dat wij enige toetsing doen
als iemand beweert namens de meerderheid te spreken, vooral als hij iets
verzoekt dat gevolgen heeft voor het gehele ledenbestand.

Arien:

Arjan:

Arien:
> Wat is dit nou voor reactie? Dit als truc te kwalificeren is juist een
> bijzonder makkelijke dooddoener. Ik heb het hier over een algemeen,
> niet te onderschatten fenomeen.

Dit kan ik onderschrijven. Zie ook mijn opmerking over de "zwijgende
meerderheid".

> Ik werp de beschuldiging dat ik mijn zin doordrijf verre van mij! Juist
> om alle schijn te vermijden heb ik me terughoudend opgesteld in
> discussies over het charter.

Idem.

Arien:

Arjan:

Arien:
> Zorgvuldigheid.

Sterker nog, zonder charter die heel duidelijke en OBJECTIEVE
richtlijnen geeft over lidmaatschap is het m.i. (prive, niet BOFH) ook
volkomen kul om te praten over het sluiten van de lijst. Dan valt een
ieder ten prooi aan (jouw?) willekeur.

Eh, de ene Bakker is de andere niet.

En nee, ik zie er persoonlijk helemaal geen heil in. Let wel:
persoonlijk. Als een echte meerderheid zich uitspreekt voor sluiting van
de lijst is het een kleine moeite voor de BOFH Gestalt om klik,klik,
klaar de boel dicht te gooien.

> Ik vind dat iedereen zich hierover vrij, dus als het kan anoniem moet
> kunnen uitspreken. Posters en non-posters. Want ook non-posters hebben
> enige rechten (vind ik).

Amen.

> Dus denk ik na over een manier om dat fatsoenlijk te doen. Dus via een
> vooraf vastgestelde en controleerbare procedure.

Amen.

Oh, the arrogance! Dus de meningen van andere leden van de gemeenschap
die jouw mening niet delen zijn niet relevant? Welcome to the world of
L. Ron Hubbard...

... Overigens is "een flink deel" nog steeds niet noodzakelijk een
meerderheid.

Nou ja, in ieder geval hebben we nu een echte discussie op NLNOG.

Groet,
Steven
--
Steven Bakker                                       tel: +31 20 514 1719
Amsterdam Internet Exchange B.V.                 mobile: +31 65 183 6409
http://www.ams-ix.net                   e-mail: Steven.Bakker at ams-ix.net