[Nlnog] ipv6 in colo omgeving

Pim van Pelt pim at bit.nl
Thu Oct 21 11:00:37 UTC 2004

Hi,

| We zijn bezig IPv6 te implementeren in ons netwerk.
Mooi man ;)

| Voor zover ik zie zijn er twee mogelijkheden:
|
| - per vlan een /64 op ISP router(s) en IPv6 autoconfig aanzetten.
Deze gebruikt BIT.

| - per vlan 1 /64 gebruiken voor ISP <-> klant "router". per klant een
| statische route (/64 of /48) instellen naar klant.
Deze gebruikt BIT ook.

| Zijn er meer mogelijkheden?
Normaalgezien zouden we onze klanten moeten opvoeden dat ze RADVD
gebruiken (dus autoconfiguratie) op nodes. Op servers is dit
misschien minder wenselijk, dus we bieden alle klanten met een eigen
IPv4 allocatie ook een eigen /48 IPv6 allocaties. Ze kunnen die dan
via een transitnetje gerouteerd krijgen (BIT is ::1, klant is ::2).

Voor shared subnets (dus meer klanten in 1 VLAN) gebruiken we alleen
maar RADVD in de regel.

| Hoe verwerken jullie IPv6 in jullie administratie?
RIPE database, veelal handwerk momenteel, maar we hebben een (slim)
numberplan zodat je aan de hand van het interface van de router en het
VLAN daarop (in het geval van ethernet) of het PVC (in het geval van
ATM) kan beredeneren welke /64 daar bij hoort.

| Momenteel hebben we 1 partij die IPv6 transit levert.
Wie is dit ?

| Met een tweede zijn we bezig, maar dat loopt bijzonder traag.
Het gaat bij ons (en naar ik verneem bij meerderen) bijzonder traag!
Hier moest de Regering eens iets aan doen !(*@

| Beide leveren enkel een ipv6ip tunnels, gebruiken jullie partijen die
| native IPv6 BGP aanbieden in amsterdam?
We hebben in ons ISP netwerk geen tunnels. Sommige klanten (in het
bijzonder mensen aan onze SixXS pop) krijgen natuurlijk getunneld
verkeer naar hun Cisco, Unix of Windows doosje, maar dat is veelal
spielerei en geen 'echt' productieverkeer. We zijn trots op het feit dat
BIT geen tunnels naar externe partijen heeft en toch nog aardig kan
ping6'en.

IPv6 native (koppelvlak) kan bij NTT/Verio, Teleglobe en Global
Crossing, voor zover ik me kan herinneren. Wellicht is dat iets voor
jullie ?

groet,
Pim

BIT BV / Ing P.B. van Pelt