[Nlnog] ICANN domain transfer policy

Niels Bakker niels.bakker at ams-ix.net
Wed Nov 10 12:22:09 UTC 2004

Jasper,

Ik zie hier een kleine discrepantie.

On 10 nov 2004, at 10:43, Jasper Boschman wrote:

> new rules from ICANN that take effect on Friday making it easier to
> hijack domain names. Essentially, if someone tries to take your
> domain, and you don't answer within 5 days, they now assume you are
> okay with the transfer.

"if *you* don't answer"

> http://www.icann.org/transfers/policy-12jul04.htm
>
> "..Failure by the Registrar of Record to respond within five (5)
> calendar days to a notification from the Registry regarding a transfer
> request will result in a default  approval" of the transfer...."

"if *the Registrar* doesn't answer"

In hoeverre gaat de voorgestelde policy afwijken van de huidige
praktijk?  Mijn ervaring is gelimiteerd (ik heb domains bij een
beperkte groep registrars), maar is in deze dat ofwel je van tevoren
aan moet geven dat een domain weggaat en als je dat niet doet er meteen
een NACK komt, of dat je een mailtje krijgt waar je snel op moet
antwoorden en dat er anders ook een NACK komt.

Dus de situatie "doesn't answer" komt niet voor bij competente
registrars.

Ik heb noch de ICANN policy noch de Slashdot thread gelezen dus ik weet
niet of er maatregelen mogelijk zijn tegen registries die te kwader
trouw handelen.

Groeten,

	-- Niels.