[Nlnog] Virussen

Niels Bakker niels.bakker at ams-ix.net
Sat May 22 11:37:27 UTC 2004

On 21 mei 2004, at 14:51, jan at openpeering.nl wrote:

> Stel je voor dat 'een' oma zonder rijbewijs in de auto stapt omdat ze
> niet wist dat je daar een rijbewijs voor nodig had. Ja, dan is ze
> bepaald clueless. Maar evengoed wel strafbaar.

De laatste keer dat ik keek is het besturen van een voertuig zonder de
daarvoor vereiste toestemming van het WKR te Veendam strafbaar, los van
intentie.

Naar mijn beste informatie is momenteel geen toestemming vereist van
enige overheidsinstantie voor het besturen van een rekeneenheid, al dan
niet gekoppeld aan enigerlei netwerk.

Hier gaat je analogie de vangrail in, ben ik bang.

> Of je nu wel of niet weet dat je computer met een virus besmet is, en
> of je nu wel of niet weet dat andere last hebben van je maakt niet uit
> voor wiens verantwoordelijkheid het is.

Op het moment dat de eigenaar van de computer het weet zou deze z'n
eigen verantwoordelijkheid moeten nemen, ja.  Maar ik meen dat de
discussie hier vooral ging over welke stappen een ISP zou moeten
ondernemen om hem daarvan op de hoogte te stellen.

Opbellen?  Afsluiten en wachten tot de klant zelf aan de lijn hangt?
Alle netwerkverkeer filteren behalve windowsupdate.microsoft.com en
liveupdate.mcafee.com (en www.knoppix.net)?

> Aan de andere kant, aansluiten op Internet met een Windows doos via
> een permanente verbinding (ADSL of kabel) zonder iets aan
> virusbescherming te doen lijkt me juist eerder een verzwarende
> omstandigheid. Je doet toch ook een slot op je huisdeur?

Ik denk dat de meeste mensen wel van sloten weten omdat ze het van
jongs af aan verteld is, net zoals het niet aannemen van snoepjes van
vreemdelingen.

De controversi?le punten lijken mij te zijn, wie hoort voor deze
opvoeding te zorgen, en wat te doen met hardnekkige gevallen? (Knoppix?
:)

Een verzekeringsmaatschappij zal in geval van inbraak minder uitkeren
als de woning niet goed afgesloten is (het is dan ook verworden tot
insluiping, een minder zwaar misdrijf).  Kunnen we een parallel trekken
naar de ISP-wereld?

> Ik denk dat je als klant wel van een ISP mag verwachten dat hij je
> informeert over dit soort risico's en mogelijke oplossingen op het
> moment dat je klant wordt (en zeker wanneer je voor abuse zorgt).

Dat is momenteel zeker de trend in de markt in Nederland, de grote
ISP's in de consumentenmarkt (XS4ALL, Wanadoo, Planet/HetNet e.d.)
leveren volgens mij allemaal standaard virus scanning voor e-mail.

	-- Niels.

--
"Engineering--if you're innovating and not just shipping the same
product