[Nlnog] VIRBL

Alex Bik alex at bit.nl
Mon May 3 21:43:37 UTC 2004

On Mon, 3 May 2004, Raymond Garnier wrote:

> Zie dit niet zo zitten, je blacklist zo wel een server waar misschien
> 1000 Domeinen op draaien.
> Neem een XS4all als er dus 1 mail via een smtp server van hem komt dan
> is heel xs4all geblocked?

Dat zal niet gebeuren:

Ten eerste hebben praktisch alle virussen een eigen SMTP engine. Ze
maken dus geen gebruik van de mailserver van de provider.

Ten tweede kun je, al zou het virus gebruik maken van een SMTP server
van een provider, in de headers zien wat het IP adres is van waar het
virus is verstuurd.

En ten derde bestaat er zoiets als de NL whitelist. Die zou ik er tegen
kunnen houden, maar dat zouden ook de mensen kunnen doen die er
eventueel voor kiezen de virbl te gaan gebruiken.

> Is het geen beter idee om eens na te denken of we als isp's relayservers
> op kunnen zetten voor in en uitgaand mail verkeer , zo kan je inkomende
> en uitgaande spam en virussen voorkomen, als iedereen dat doet dan is
> het net zo virusvrij. Ofwel alles over port 110 en port 25 eerst door
> deze cleaners heen sturen. Dit zal een enorme verlaging van verkeer
> opleveren en ik denk dat zeer veel partijen geinteresseerd zijn om
> hierin mee te financieren.

Heb ik aan gedacht, maar daar begeef je je al vrij snel op glad ijs,
zeker met zakelijke klanten.

> Dit is een oplossing die ook in lijn ligt met het europeesche idee om
> isp's meer te betrekken in de anti spam policy.

Het idee om ISP's meer te betrekken in het anti-spam gebeuren is heel
wat anders. Men (de politiek) heeft wetgeving bedacht, maar heeft niet
zo veel zin in de handhaving daarvan. Dat kost immers geld. Dus, waarom
niet het probleem bij de ISP's neergelegd? Tuurlijk hebben we als ISP
last van SPAM, maar het is niet ons probleem. Het is een maatschappelijk
probleem.

Stel, er is in een bepaalde wijk overlast doordat er veel en vaak te
hard gereden wordt door automobilisten. De buurtbewoners steken de
koppen bij elkaar en vragen de gemeente er wat aan te doen. De gemeente
ramt vervolgens aan het begin en het eind van de straat een paar borden
in de grond die aangeven dat de maximum snelheid daar 30KM/H bedraagt.
Vervolgens scheurt iedereen er nog steeds met 80KM/H voorbij. Moeten dan
de buurtbewoners gaan zorgen dat de automobilisten zich aan de maximum
snelheid gaan houden? Juist, da's een taak van de (in dit geval lokale)
overheid. En zo is het ook met spam. Niet de ISP's maar de overheid moet
zorgen voor de handhaving van wetgeving.

Maar goed, we dwalen af. Hebben m'n antwoorden je bezorgdheid weg kunnen
nemen?

Alex Bik,
BIT BV
AB2298-RIPE