[Nlnog] VIRBL

Raymond Garnier raymond at garnierprojects.com
Mon May 3 20:38:47 UTC 2004

Hallo Alex,

Zie dit niet zo zitten, je blacklist zo wel een server waar misschien
1000 Domeinen op draaien.
Neem een XS4all als er dus 1 mail via een smtp server van hem komt dan
is heel xs4all geblocked?

Is het geen beter idee om eens na te denken of we als isp's relayservers
op kunnen zetten voor in en uitgaand mail verkeer , zo kan je inkomende
en uitgaande spam en virussen voorkomen, als iedereen dat doet dan is
het net zo virusvrij. Ofwel alles over port 110 en port 25 eerst door
deze cleaners heen sturen. Dit zal een enorme verlaging van verkeer
opleveren en ik denk dat zeer veel partijen geinteresseerd zijn om
hierin mee te financieren.

Dit is een oplossing die ook in lijn ligt met het europeesche idee om
isp's meer te betrekken in de anti spam policy.

Als je dan vervolgens ip's gaat blocken zie ik het wel als een
doelgerichte oplossing.

Raymond Garnier