[Nlnog] out of band via GSM - ervaring, apparatuur ?

Boudewijn Visser bvisser-nlnog at xs4all.nl
Tue Mar 2 21:33:18 UTC 2004

Hi allemaal,

Voor apparatuur op locaties waar een gewone telefoonlijn niet snel voorhanden
is zou ik toch graag de mogelijkheid hebben van out of band management.
Een voor de hand liggend idee is om de combinatie telefoonlijn, modem
en terminalserver te vervangen door gsm, datakabel en terminalserver,
of misschien zelfs een gsm module combineren met een terminalserver.
[Of, voor een enkel device natuurlijk alleen de gsm/modem + datakabel. ]

Ik weet dat er voor bv vending machines gsm modules bestaan, precies
voor dat doel. (Opbellen, en status checken).

Ik heb tot nu een paar producten gevonden, waaronder  Blackbox, Industrial
Control Modem GSM. [960 euro, en 6-32 V voeding ]

Vragen : Heeft iemand ervaring met dit apparaat ?
         Of met andere, (bij voorkeur goedkopere )  apparaten ?

Bij voorbaat dank, Boudewijn