[Nlnog] [sabri at bit.nl: Re: Whitelist]

Boudewijn Visser bvisser-nlnog at xs4all.nl
Mon Jun 14 13:22:06 UTC 2004

> Vinden we hier van?

Je antwoord is netjes geformuleerd, maar over de keuze is te discussieren.
Kies je inderdaad om de whitelist puur formeel tot ISP's te beperken is
het argument 100% terecht.
Er valt wel wat te zeggen voor de opie om de criteria wat ruimer te zien,
nl. om mailservers van wat grotere organisaties met een verantwoord abuse
beleid op te nemen.

Een klein assigment wil niet meteen zeggen onbelangrijk of end-user.
Ik verwacht eigenlijk (heb overigens niet gekeken) dat een aantal
erg grote organisaties [dwz : veel gebruikers], (denk overheden,
banken, shell etc) een relatief kleine (publieke) netwerk reeks hebben.

Toch zijn dat partijen die mogelijk wel eens last kunnen hebben van
een virus uitbraak, waarbij het niet funtioneren van email toch echt wel
impact heeft, en gemiddeld gesproken hun uitgaande email behoorlijk onder
controle hebben.

Dan is de vraag, is de primaire reden om travel-net niet op te nemen dat ze
klein zijn, dat het vermoedelijk een NAT betreft van meerdere mailservers
ipv 1 server, of de generieke keuze om alleen ISP's op te nemen ?

Boudewijn