[Nlnog] [sabri at bit.nl: Re: Whitelist]

Sabri Berisha sabri at cluecentral.net
Mon Jun 14 12:11:13 UTC 2004

Vinden we hier van?

----- Forwarded message from Sabri Berisha <sabri at bit.nl> -----

Date: Mon, 14 Jun 2004 14:09:17 +0200
From: Sabri Berisha <sabri at bit.nl>
To: ict.manager at travel-net.nl, paul.wolsink at travel-net.nl
Cc: noc at bit.nl
Subject: Re: Whitelist

On Mon, Jun 14, 2004 at 11:40:22AM +0200, Paul wrote:

Hi,

> Wij biedt namelijk een gesloten Netwerk aan voor de Reisbranche in Nederland
> en 2000 klanten ga via de zelfde Firewall en IP nummer naar buiten om emails
> te versturen, enz. ALs een klant dus een Virus versturen, heeft 1999 andere
> klanten hier last van.
> Zien ons dus als een ISP voor de RB.....

> Ik vertrouw dat u dus onze IP nummer 194.151.125.2 zo bij zo snel op de
> whitelist kunnen plaatsen en het is misschien een goed idee om ook de geheel
> range 194.151.125.0 te plaatsen voor geval er later verandering in komt in
> de gebruik van IP nummers naar buiten.

Het inetnum 194.151.125.0 - 194.151.125.255 is volgens de RIPEdb
geregistreerd aan Louis Smith, Den Bosch. Het is dus alvast geen
infra-aw netblock dus waarschijnlijk gewoon aan een end-user geassignet.

De NL-whitelist is bedoeld om mailrelay's van ISP's op te plaatsen van
Nederlandse internet providers. Daarbij kunt u denken aan machines als
smtp.xs4all.nl, smtp.planet.nl en smtp.hetnet.nl. De impact die het
blacklisten van een dergelijke (reeks) machine(s) heeft op het
functioneren van het Nederlandse internet is dermate hoog dat deze
machines min of meer vrij worden ontzien bij het blacklisten.

Uw gesloten netwerk is een huurlijn van KPN IAS. Dit valt niet echt te
plaatsen onder de noemer Internet Service Provider, zoals die bedoeld is
bij de NL-whitelist. U zegt dat u 2000 klanten achter dit IP heeft
geplaatst en daarmee geeft u dus aan dat dit helemaal geen mailserver
betreft, maar een algemeen NAT-ip adres. Het staat u natuurlijk vrij om
hiervoor te kiezen, maar er is dan geen sprake meer van een mailserver
van een Nederlandse ISP.

Om de NL-whitelist zo zuiver mogelijk te houden kan ik daarom helaas
niet ingaan op uw verzoek om dit IP adres op de lijst te plaatsen. Ik
hoop dat u hier begrip voor heeft.

--
Sabri Berisha - SAB666-RIPE
BIT BV  - http://www.bit.nl/