[Nlnog] Case ID 369XXXX - Notice of Claimed Infringement

JP Velders jpv-nlnog at veldersjes.net
Thu Jul 15 11:00:28 UTC 2004

> Date: Thu, 15 Jul 2004 10:21:05 +0200
> From: Homme R. Bitter <homme at cambrium.nl>
> Subject: Re: [Nlnog] Case ID 369XXXX - Notice of Claimed Infringement

> [ ... klachten MPAA/RIAA/whomever over copyrighted materiaal ... ]

> Punt3: Een rechter zal over het algemeen kijken naar wat
> "redelijkerwijs" van je verwacht kan worden. [ ... ] Ook zal de
> rechter kijken of je in ieder geval je klant hebt verwittigd dat je
> klachten over hem/haar krijgt.

Daar snijdt je denk ik het belangrijkste punt aan.

Het is vaak een kwestie van of de handelingen van de ISP de mogelijke
(juridische ?) belangen van "klager" of "klant" hebben *kunnen*
schaden...

> Je hebt dan alle belangen van de betrokken partijen binnen de
> grenzen die de wet je geeft behartigd.

Bingo.

Om een voorbeeld te geven, een tijdje terug heeft SURFnet CERT (die
natuurlijk helemaal vaak dit soort "klachten" krijgen ;) ) medegedeeld
aan de SSC's van instellingen dat zij als volgt handelen:

* klager krijgt een bericht terug dat SURFnet zelf niet de beheerder
  is van de machine, dus kan SURFnet niet *direct* voldoen aan het
  "verzoek"

* SURFnet CERT informeert de lokale SSC over de klacht

* SURFnet CERT meldt aan de klager dat zij de lokaal verantwoordelijke
  gei"nformeerd hebben

SURFnet CERT bulletin: http://cert.surfnet.nl/i/2004/I-04-004.asc

Nou is bij ISP's nou de verhouding ietsje anders, in de zin dat er wel
een directe klant relatie is. En afhankelijk van die situatie kan de
ISP wel/niet eigenaar zijn van de machine (en dus daar "jurisdictie"
over hebben). Echter de procedure die je kunt / mag / moet volgen zal
vrij in lijn zijn met wat SURFnet CERT doet denk ik.

Het al dan niet direct verwijderen / optreden is vaak iets wat bij de
gerechtelijke macht pas "im frage" komt nadat er eerst is vastgesteld
*hoe* men te werk is gegaan met de klacht. Dat "Shrek 2.tar"  er twee
dagen langer heeft gestaan terwijl men zat te wachten op meer
informatie van klager en klant is dan acceptabeler dan dat er domweg
*niks* met een klacht is gedaan...

Groetjes,
JP Velders