[Nlnog] Case ID 369XXXX - Notice of Claimed Infringement

Maurice Sienema sienema at io.nl
Wed Jul 14 12:15:48 UTC 2004

> From: "MPAA" <MPAA at copyright.org>
> To: "xxxxxx" <abuse at io.nl>
> Cc: <schmersel at anti-piracy.nl>

Is er uberhaupt iemand die aandacht aan dit soort mailtjes besteed? Ik zie
ze hier dagelijks, aangezien ik er weinig zin heb op om politie agentje te
gaan spelen richtig $klant negeer ik ze maar gewoon. Maar met name vanwege
de uitspraak die onlangs is geweest over persoonsgegevens van een klant van
Lycos baart me zorgen. Ik quote een stukje uit een netkwestie artikel:

<quote>
De vraag is of andere belanghebbenden met deze uitspraak in de hand sneller
zullen overgaan tot het vragen om naw-gegevens van internetters. Een partij
die daarover vaak wordt genoemd is de Stichting Brein. Directeur Tim Kuik
reageert: "Het is onzinnig om nu te zeggen dat dit vonnis de anonimiteit op
internet onderuit haalt. Er moet altijd een redelijk vermoeden zijn voor
onrechtmatig handelen."
Providers denken klanten te winnen door zich hard op te stellen en alleen op
rechterlijk gezag klantgegevens vrij te geven, meent Kuik. Dat is wat hem
betreft ook geen enkel probleem. "Want ik heb altijd al gezegd dat het
beschermen van die gegevens voor de rechter geen stand houdt. Wij hebben
namelijk een gerechtvaardigd belang om die gegevens op te vragen, want de
personen die we vertegenwoordigen lijden schade door verspreiding van hun
materiaal op internet. Als dit al voor uitingen als laster geldt, dan al
helemaal bij piraterij."
Dat is zo bij het hosten van auteursrechtelijk beschermd materiaal, maar bij
enkel de doorgifte zoals bij peer-to-peer-netwerken als Kazaa ligt dat
volgens sommigen anders. Kuik: "De aansprakelijkheid voor de gelopen schade
geldt bij doorgifte inderdaad niet voor de provider, maar dat wil nog niet
zeggen dat ISPs dan niks hoeven doen. Ze werken mee aan een onrechtmatige
daad en dus moeten ze zelf ook meehelpen om het op te lossen, bijvoorbeeld
door ons in contact te stellen met de schender. Helpen ze niet mee, dan
zullen ze dat waarschijnlijk als nog moeten doen op straffe van een
dwangsom."
</quote>

bron: http://www.netkwesties.nl/editie103/artikel2.php

Mijn bedoeling van deze posting is polsen hoe collega providers hiermee om
gaan.

Maurice Sienema
InternetOnline