[Nlnog] [abuse at omroep.nl: smtp0.mail.omroep.nl whitelisten?]

Alex Bik alex at bit.nl
Mon Jul 5 20:30:18 UTC 2004

On Mon, 5 Jul 2004, Homme R. Bitter wrote:

> Als zij die omroepen dan zelf blacklisten, lijkt het me geen probleem.
> Waar het vooral om gaat in dit geval lijkt me, dat als er iets mis gaat
> de gebruiker/omroep in kwestie geblokkeerd wordt totdat deze heeft
> bewezen dat het probleem opgelost is.

Ik denk dat het in het geval van omroep.nl (zoals bij veel mailrelays)
iets genuanceerder ligt. Ze hebben aangegeven dat ze poort 25 uitgaand
dicht hebben staan, dus wat er aan virussen uit hun mailrelay komt
kunnen dan haast alleen maar bounces zijn.

Misschien moet iedereen maar 's gaan regelen dat bij bounces niet de
hele body (of in ieder geval niet de attachments) wordt gebounced.

Alex Bik,
BIT BV
AB2298-RIPE