[Nlnog] [abuse at omroep.nl: smtp0.mail.omroep.nl whitelisten?]

Homme R. Bitter homme at cambrium.nl
Mon Jul 5 17:01:24 UTC 2004

On Mon, 2004-07-05 at 17:14, Sabri Berisha wrote:
> Wat vinden we hier van?

> Onze uitgaande mailserver, smtp0.mail.omroep.nl [145.58.26.181], staat op
> jullie VirBL. Via deze mail server sturen de publieke omroepen hun mail
> het Internet op.
>
> Kennelijk zijn er via deze mailserver virussen de wereld in gestuurd. Iets
> wat we betreuren, maar helaas niet kunnen voorkomen. De meeste omroepen
> checken op virussen, maar niet alle.

Als zij die omroepen dan zelf blacklisten, lijkt het me geen probleem.
Waar het vooral om gaat in dit geval lijkt me, dat als er iets mis gaat
de gebruiker/omroep in kwestie geblokkeerd wordt totdat deze heeft
bewezen dat het probleem opgelost is.
Dat wordt van ISPs die op de whitelist willen verwacht, dus dat lijkt me
ook voor de omroep SMTP server gelden.

> SMTP naar buiten wordt door ons geblokkeerd; bijna alle mail gaat via
> smtp0.mail.omroep.nl het net op. Mocht iemand deze server op basis van
> VirBL blokkeren, dan wordt dus bijna alle mail van de publieke omroepen
> tegengehouden.

Lijkt me duidelijk dat deze bak wel kwalificeert, maar als de
abuse/admin wordt doorgeschoven naar de achterliggende omroepen, juist
weer niet.

> Over individuele gevallen kan altijd contact opgenomen worden met
> abuse at omroep.nl.

Als ie die policy nou eens duidelijk zou maken naar "ons", dan weten we
of ze ook de verantwoordelijkheid nemen om de gebruiker in kwestie te
blocken zodat de overlast voor de rest van het Internet beperkt
blijft...

</E0.02>

H.