[Nlnog] Gekte heeft voortaan een naam: Tiscali

Homme R. Bitter homme at cambrium.nl
Tue Jan 20 17:43:18 UTC 2004

On Tue, 2004-01-20 at 18:30, Said Ouissal wrote:

> Uh ja. Maar, Radio 538 claimt dus wel dat het Tiscali's schuld is dat de
> gebruikers geen feed krijgen. Dit is dus een leugen, want uiteindelijk kan
> Garnier gewoon die feeds leveren via de transit.

Dat mogelijkheid tot leveren heeft niets met de schuldvraag te maken.
Er is doordat Tiscali een bestaande situatie veranderd heeft een
onenigheid ontstaan waardoor de streams niet meer beschikbaar zijn.
538 zegt zelfs nog dat er wel een alternatief is, maar dat ze de
prijs die daarvoor staat niet wil betalen. Ze hebben zich juridisch
gezien goed genoeg ingedekt.

> Dat Garnier niet blij is dat de private peering afgesloten heeft daar niks
> mee te maken; bilaterale peering agreements kennende zullen ze allebei de
> vrijheid nemen om peering wanneer dan ook (evt met inachtneming van opzeg
> termijn) af te sluiten.
>
> Ander voorbeeld, jij koopt bruinbrood bij de bakker. Bakker koopt dit weer
> in bij broodfabriek. Broodfabriek verhoogt prijs van bruinbrood.

Nee, broodfabriek zegt dat de bakker voortaan het brood zelf moet komen
halen, of meer moet betalen voor bezorgen.

>  Bakker
> kan prijs niet aan jou doorberekenen, dus claimt dat broodfabriek niet wil
> leveren.

Niet meer wil bezorgen, dat is wat anders als niet meer willen leveren.
Het gaat hier niet om het brood, maar wie de transportkosten van het
brood betaalt.

> Jij zet in de krant dat broodfabriek niet levert. Broodfabriek
> eist rectificatie en schadevergoeding door klandizie verlies.

Dat zie ik dus niet gebeuren omdat 538 net even zorgvuldig genoeg is
met wat ze wel en niet brullen om voor de rechter niet aansprakelijk
gesteld te kunnen worden. Ze zitten zondermeer op het randje, maar
daar gaan ze dan ook voor. Of Tiscali nou gelijk heeft of niet is
hier niet eens belangrijk, ze verliezen dit omdat ze geen mediabedrijf
zijn en 538 wel.

> Jij witbrood eten :-)

Dat is de consequentie als dit niet snel afgelopen is, dan gaan
de bakker en de broodfabriek fijn ruziemaken en haal jij je brood
bij de supermarkt die toevallig z'n brood ergens anders betrekt.
Daarom denk ik ook dat Tiscali dit gaat sussen en er verder zo
min mogelijk aandacht op gaat laten vestigen.

Homme