[Nlnog] Gekte heeft voortaan een naam: Tiscali

Jan Hoogenboom jan at openpeering.nl
Tue Jan 20 13:33:54 UTC 2004

Hi,

On Tuesday 20 January 2004 14:10, Jan-Paul van Burgsteden / 2Fast wrote:

> Correctie: Garnier Projects schijnt dit te blocken

Maar dan wordt het al een stuk begrijpelijker.

Als Tiscali tegen een peering partner zegt: "ik wil alleen met jou peeren als
ik geen audio streams van jouw klant 538 krijg" dan heeft hij daar natuurlijk
het volste recht toe. Of andersom, als hij zegt "als jij het niet blocked
zeggen we de peering op".

Je kunt je natuurlijk afvragen wat de politieke overwegingen van Tiscali zijn
om dat verkeer via dure transit te willen laten lopen i.p.v. via peering.
Maar het mag wel.

Ik kan me voorstellen dat ze denken: okay, dan betalen wij wel vet voor
transit van dat verkeer, maar 538 ook. Laat 538 dan nog maar eens bij ons
langs komen om het goedkoper maar wel betaald via peering te doen.

En ik weet niet hoe de routing loopt, maar het zou kunnen zijn dat Tiscali
peert met een upstream van Garnier. In dat geval blijft het verkeer voor
Tiscali gratis, maar kost het 538/Garnier wel transit tarieven. Dan is de
onderhandelingspositie van Tiscali nog sterker.

Maar ja, uitzenden over Internet levert 538 vast nauwelijks of geen geld op,
dus je kunt op je vingers natellen dat 538 geen geld heeft om Tiscali te
betalen voor onderling verkeer. Ik schat dus zo in dat 538 vast niet overstag
gaat en gewoon accepteerd dat Tiscali gebruikers hen niet kunnen bereiken.
Jammer dan. Laat luisteraars inderdaad maar klagen bij Tiscali en eventueel
overstappen op een andere ISP.

Groeten, Jan.

--
Jan Hoogenboom