[Nlnog] SMTP Whitelist

Erik Bais erik at is.nl
Tue Jan 6 14:14:04 UTC 2004

Zo denk ik er dus ook over.. Blacklisting prima.. Niets mis mee.
Maar de hoeveelheid spam van een partij als Planet of Xs4all valt reuze mee
als je het vergelijkt met de hoeveelheid legit email. En de hoeveelheid
klachten die je krijgt op de helpdesk, doordat een Access ISP weer op de
blacklist staat is groter dan de hoeveelheid klachten als je die spam
aanneemt.

Blacklisting is een grove zeef imho die je gebruikt om een groot gedeelte weg
te filteren. Maar als dat filter ten onrechte ( naar jou idee ) gebruikt
wordt of het filter hier of daar aangepast moet (kunnen) worden, dan is dit
een mooie methode.

Dat bijvoorbeeld een Franse/Duitse/Americaanse ISP geblocked wordt.. Vind ik
minder erg, gezien de hoeveelheid mail die daar vandaan komt ..

Nederlandse ISPs...

Goh, laat SORBS nou net 1 van de lists zijn die we aan het bekijken zijn..
En in dat geval zou dit een prima oplossing zijn ...

Met vriendelijke groeten,

Erik Bais

-------- I S - I N T E R N E D - S E R V I C E S - B V --------
domeinregistratie - webhosting - colocating - dedicated servers
www.is.nl         -        info at is.nl       -    T: 0299-476185
Gorslaan 18       -         1441 RG         -         Purmerend