[Nlnog] Wat lees ik nu

Tycho Eggen tycho at capcave.com
Tue Dec 21 09:46:44 UTC 2004

Raymond Garnier wrote:
> Het voordeel is dat er dan niet een berg studenten op hun kamertje isp spelen,  en af en toe eens beheer doen. En dat er duidelijke onderlinge
afspraken kunnen
worden gemaakt over zaken als spam, wat te doen bij illegale praktijken,
danwel het bepalen wanneer iets illegaal is.

een beetje het opta->telco verhaal dus.
Lijkt me slim, stel er gelijk eisen bij qua financiele situatie,
filtering, content en huppakee, nog een internet dictatuur is geboren.

even weer back on topic, het lijkt misschien een pracht idee,
maar in de praktijk niet werkbaar.

Stel, je moet een licentie hebben, dan moet je ook een instantie hebben
die deze uitgeeft. Hier moeten dan mensen zitten die de boel
controleren, administreren en managen. In andere woorden: heel veel
overhead, dus worden licentie prijzen inherent hoog.

Met een licentie systeem zou je dus nooit de Trueservers/2Fasts/IC&Sjes
kunnen krijgen in deze wereld! Aangezien je gelijk vrij forse licentie
investeringen zou moeten doen en dus goeie investeerders moet hebben die
daar ook in zou moeten geloven.

En wat zou uberhaupt je definitie zijn van een ISP?
Als je een klant met een server, of meerdere, in je datacentre hebt, die
$veel domeinen draait en ook een inbel doosje heeft, maar geen eigen IP
space heeft geen ISP noemt, wat dan wel?

Ik probeer alleen maar te zeggen (allicht iets te uitgebreid),
dat dit soort dingen zijn leuk qua concept. Daar is alles ook mee
gezegd, (semi-)dictaturen als China en Saudie-Arabie is dit interessant
voor. In ons eigen kikkerlandje gaat dit alleen maar de vrije markt
werking tegen.

Mijn EUR 0.02.

Grtz,
	Tycho

--
Tycho Eggen, Capcave B.V. - Network Engineer
a: Papendorpseweg 83, 3528 BJ Utrecht
m: +31(0)6 41 824 855, e: tycho at capcave.com
po: TNE1-RIPE, pki: 0xC3DF0D35, as: 20786