[Nlnog] BGP

Alex Bik alex at bit.nl
Tue Sep 23 10:21:31 UTC 2003

On Tue, 23 Sep 2003, Jan Hoogenboom wrote:

> Het is voor een route-server of MLPA-router op een exchange erg handig als je
> next-hop-self kan en mag uitzetten, omdat je eigenlijk alleen maar het
> uitwisselen van routes voor iedereen makkelijk wilt maken, en niemand er
> behoeft aan heeft dat het payload verkeer ook via jou loopt. Je wilt niet
> zichtbaar zijn in een traceroute.

Uiteraard. Ik begrijp alleen niet zo goed waarom er steeds over next-hop
self gesproken wordt, want ik heb al helemaal aan het begin van deze
thread aangegeven dat het daar _niet_ om ging.

> Omdat het payload verkeer niet door je heen loopt zou je eigenlijk ook jouw AS
> nummer niet in het pad willen zien: het maakt immers het AS path 1 hop langer
> en dus minder aantrekkelijk. Dan kan het zijn dat deelnemers onnodig verkeer
> via een transit ontvangen (sturen kun je met localpref nog fixen) of ze
> moeten op hun transits hun AS path kunstmatig verlengen. De wens is om het AS
> van de route-server weg te halen is dus heel logisch en zinvol.

Maar wel gevaarlijk, in verband met routing loops. Vooral als je
meerdere route-servers hebt.

> Als het van de RFC niet zou mogen, moeten we dan de praktijk aanpassen of de
> RFC?

Zie RFC1863.

Alex Bik,
BIT BV