[Nlnog] NIET nog es!

Said Ouissal said at ouissal.net
Thu Sep 18 14:43:12 UTC 2003

On Thu, 18 Sep 2003, Boudewijn Visser wrote:

> Doel je op linecard - RP , of zit er meer scheiding in JunOS ?
> [zijn er eigenlijk goede beschrijvingen van juniper/JunOS architectuur ?
> Ik heb wel eens gekeken, maar kon niet al te veel vinden op de site.]

Alle grote functies in eigen BSD process (rpd (routing), snmp, etc). Lost
wel het probleem van een reload (process restart ipv system restart).

Lost niet het probleem van scheduling op.

In plaats dat je gebruik kan maken van de scheduling mogelijkheden van de
kernel moet JunOS pthread-like scheduling gebruiken (omdat elk routing
protocol bv 1 of meer thread is) waardoor je sneller thread-starvation
krijgt. Verklaart meteen waarom ppmd geboren is (periodic packet
management demon, voor alle HELLO en andere tijds-gevoelige protocollen).

Maargoed, verdere separatie (elk routing protocol eigen proces) vereist
weer een slim OS design om je IPCs in een beetje in toom te houden. Anders
krijg je de convergentie issues van Zebra :)

Wat wil je nog meer weten? :)

Tx,
Said.