[Nlnog] bind en wildcards

Sten sten at blinkenlights.nl
Thu Sep 4 13:22:03 UTC 2003

On Thu, 4 Sep 2003, Pim van Pelt wrote:

> [...]
> zie je dat er iets heel debiels in zit. Bij het maken van een
> uitgaande query wordt er in een lineaire lijst van #define 200
> lengte een leeg slot gezocht. Bij < 50 uitstaande queries is
> dit niet zo duur. Load je je resolver met 150-200 uitstaande
> queries (bv omdat je een webcrawler schrijft die naar Asie gaat
> wandelen), dan gaat het ding op een dikke CPU gewoon 45% CPU
> draaien. Het blijkt dan dat hij van die tijd 30% bezig is met
> door die lijst heen fietsen... een hash op query type/label is
> triviaal te bedenken. Patches worden niet geaccepteerd.

Idd, met veel queries wil je die maxudp opschroeven
en deze http://ppetru.net/djbdns/ patch eroverheen gooien
om zn poll gedrag wat slimmer te maken.
( loste de problemen op de zonnet dnscache dozen,
  die erg loaded zijn, op )

> IPv6 support wordt niet ingebouwd door Dan, omdat 'niemand daar
> behoefte aan heeft'. Fout. Ik heb er behoefte aan binnen onze ISP.

Het vervelende is ook dat de ipv6 patches die er zijn van een duitser
komen die minstens net zo erg is als djb, aka rare bugs, geen
documtentatie.

> Obscuriteit van de sourcecode tot daar aan toe, gebrek aan inzichtelijke
> documentatie is nog een ander punt, maar ik zou heel die zooi al
> boycotten wegens onuitstaanbaar arrogante (ja haast asociale) houding
> van de auteur.

Het is een keuze, klein en zelf modden, of groot en features.
Omdat je software bij gebruik binnen een isp bijna altijd toch
moet tunen, veranderen, is het in sommige gevallen zo dat het
mooi met djb software op te lossen is.

--
Sten Spans

There is a crack in everything that's how the light gets in.