[Nlnog] bind en wildcards

Boudewijn Visser bvisser-nlnog at xs4all.nl
Thu Sep 4 00:00:07 UTC 2003

> On Wed, 3 Sep 2003 at 18:56 +0200, Boudewijn Visser wrote:

[knip A query ]

[re : wcard-clarify draft RFC ]

> Leg uit, blijkbaar mis ik een stukje essentiele informatie :)

Welk deel, de details van wat er verschilt in wildcard gedrag tussen
diverse bind versies en bv djbdns , of waarom de combinatie
Niet Mee Eens en de persoon Dan Bernstein nog wel eens bij elkaar
zitten ?

Wat betreft het eerste, zo nauwkeurig heb ik me niet verdiept in de details,
maar het lijkt te gaan over het teruggeven van NXDOMAIN vs NODATA voor
antwoorden die vanwege een wildcard gegenereerd worden.
Het 'clarify' gedeelte wordt beschreven als de meest logische uitleg van
RFC1034 (die daar dus niet helemaal expliciet over is), en een strakke
definitie schijnt vooral voor DNSSEC wel noodzakelijk te zijn.
Diverse bind versies hebben daarin wat verschillends gedaan, (wat in latere
versies gewoon als bug is beschreven, en dus gefixed).
Nou ja, voor de details, lees dus namedroppers (
http://ops.ietf.org/lists/namedroppers/namedroppers.2003/ ), of de
usenet gateway ervan.

Hm, ik kan me nauwelijks voorstellen dat je de naam & reputatie van Dan
Bernstein niet zou kennen, maar goed, voor het geval van niet :

Dan Bernstein (z'n hoofberoep is wiskundige), maar daarnaast vooral bekend
als auteur van software. (met name Qmail en DJBDNS, en syncookies). Hij is
*zeer* capabel, maar ook erg rechtlijnig. Z'n redenaties zijn gewoonlijk
geen speld tussen te krijgen, als je maar uitgaat van de door hem gekozen
premisse(n).
En discussie met hem wordt nogal vaak een flamewar die bol staat van de
persoonlijke aanvallen en beledigingen.
Z'n software, papers, etc ( die inderdaad van erg hoge kwaliteit zijn )kun
je vinden op http://cr.yp.to/
Mocht je wat flamefests willen lezen, gebruik dan google om z'n usenet
bijdragen te vinden.

[knip workaround voor wildcard blokkade werkt]

[..]

> Anyhow, problem solved :)

Mooi, HTH, Boudewijn