[Nlnog] ORF

Pim van Pelt pim at bit.nl
Wed Oct 22 18:57:44 UTC 2003

Hi,

| Mja, zo bedoelde ik het helemaal niet. Pim gaf zelf aan dat als dit
| gebeurt er binnen 30 minuten wat aan gedaan wordt. Zijn IRC services
| het echt waard om een klant max. 30 minuten problemen te laten
| ondervinden? (en dat evt. meerdere keren per maand/week whatever)
| Nogmaals, dit is echt niet aanvallend bedoelt, ik vraag me gewoon af wat
| er achter zit.
Je zegt constant dat de klanten er problemen van ondervinden en dat is echt
niet zo. Lang voordat het verkeer een niet-tolereerbare grens dreigt te
overschreiden wordt er al ingegrepen. Al doen we dit dagelijks, niemand
merkt het behalve wat prive spulletjes die ook in die PI space zitten.
Ik heb nog nooit een klant horen klagen over de connectiviteit van en naar
BIT.

Onze IP uplinks hebben pre-defined filters (die wegens policy niet altijd
aanwezig kunnen zijn), maar aan de hand van een ticketnummer kunnen we
binnen 15 minuten upstream laten filteren. Ook kunnen we met communities de
PI ranges opdoeken, zoals besproken.  Dat is uiterst effectief en heeft
eigenlijk maar weinig effect op nederlandse chatters, onze doelgroep.

We hebben voldoende capaciteit om een dos uit te zingen, maar zoals Alex
al zei is de BGP truc alleen maar een financieel lapmiddel, om de 95% cap
voor te blijven.

Verder kan ik deze thread gerust afsluiten met de melding dat wij (en in
het bijzonder Sabri en ik) die IRC dozen als hobby onderhouden. We
werken erg hard op de zaak en hebben voldoende vertrouwen in het netwerk
om dit soort dingen te kunnen doen. IRC is een voorbeeld, maar DNSBL en
een IPv6 tunnelbroker horen daar ook bij.

Ik kan ook opmerken dat als er een dienst is die netwerk gezondheid mooi
grafisch weergeeft, dan is het wel een IRC doos met 8000 users erop. Als
er dan waar dan ook iets mis gaat zie je 't meteen aan die ircd.