[Nlnog] ORF

Alex Bik alex at bit.nl
Wed Oct 22 18:38:20 UTC 2003

On Wed, 22 Oct 2003, ProServe - Peter Batenburg wrote:

> Misschien gaan we nu een beetje te OT en ik bedoel het helemaal niet
> aanvallend, maar waarom hosten jullie die (DDoS gevoelige) irc services
> nog eigenlijk? Kijk, ik kan begrijpen dat je undernet o.i.d. een warm hart
> toe draagt, maar weegt dit op tegen alle narigheid die je er van hebt,
> vooral ook tegenover je klanten?

IRC hoort bij het Internet. Het zou jammer zijn als het zou verdwijnen
omdat de bakken af en toe een DDoS voor hun kiezen krijgen. De machines
komen voor een deel bij ISP's vandaan die ze hebben laten vallen als een
baksteen omdat ze de DoS attacks te vervelend vonden en omdat de dozen
geen geld opleveren. Gelukkig draait bij ons niet alles om geld.

Anyway, aan de andere kant hebben we natuurlijk een verantwoordelijkheid
naar onze klanten en hebben we een goede naam hoog te houden. We hebben
dat opgelost door de dozen in een aparte prefix te stoppen (twee
eigenlijk) zodat we de announcements kunnen intrekken als het te gortig
wordt.  Klanten hebben daar eigenlijk nooit last van, we hebben drie
transitboeren. De backhaul vanaf AMS-IX naar Ede zijn twee paar dark
fibers. Daar kan wel wat verkeer doorheen. Tot nu toe zijn de
beslissingen om de announcements naar transitboeren in te trekken dan
ook vooral commercieel van aard geweest; het past vaak wel door de
pijpen, maar je krijgt wel een rekening van je transitboer(en).

Verder zijn we natuurlijk bijzonder eigenwijs. Dus hoe harder de kiddies
proberen te DoSsen, hoe harder wij ons best gaan doen om ze de vinger te
geven. De DoS van vanavond hield na een half uurtje ook vanzelf op toen
het niet bleek te lukken.

Maar: Het blijft vervelend natuurlijk.

Alex Bik,
BIT BV